Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ny forskning: Utrikeskorrar är onödiga

Publicerad: 9 December 2010, 15:17

Utrikeskorrespondent är statusjobbet som spelat ut sin roll. Det hävdar en rapport från Study of Journalism i Oxford.


Ernest Hemingway har blivit många (manliga) reportrars ideal. Ny forskning anser att fasta utrikeskorrar nu bör skrotas.

Hemingway, Maugham, Erik Esbjörnsson är några namn som har klang i journalistkretsar. De rapporterade, rapporterar, hem om händelser på fjärran kontinenter.

Många journalister drömmer om att få kröna sin karriär som utrikeskorre.

Men mycket tyder på att det är en titel som tillhör 1900-talet.

I dagarna har Richard Sambrook, tidigare chef för BBC World Service and Global News, presenterat rapporten Are Foreign Correspondents Redundant? utgiven av Reuters Institute for the Study of Journalism i Oxford

Rapporten bygger på intervjuer med en rad nyhetsorganisationer. Slutsatsen är att utrikeskorrespondenter på fasta kontor ute i världen inte längre är relevanta. 

Redaktionerna har begränsad budget, kalla kriget är över, digitala nyhetskanaler får allt större betydelse, globaliseringen innebär att inrikesnyheter flyter samman med utrikesnyheter – näringslivsjournalistik är det tydligaste exemplet.

Men framför allt har läsarna förändrats. De kan mer, har rest mer och kommer ofta från andra länder. Det har sällan nytta av rapporter från en vit medelålders mans rapporter om märkliga händelser från andra sidan jordklotet.

”Betydelsen av mångfald är lika viktig i internationell rapportering som på alla andra platser”, skriver Sambrook.

Även människorna som korrarna skriver om är bättre utbildade och har bättre koll. De behöver ingen vit medelålders man som berättar om deras situation för resten av världen.

Sambrooks föreslår att nyhetsredaktionerna tänker om sin organisation och attityd. I stället för dyra utlandskontor är det både billigare och troligtvis bättre att samarbeta med lokala nyhetsorganisationer och med sociala medier. 

Det blir troligtvis bättre nyheter och garanterat bättre ekonomi.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.