Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ny mångmiljonkampanj för Nyköping

Publicerad: 24 september 2008, 08:11

För fem år sedan inleddes kampanjen ”Boinykoping” som ska få fler att flytta till Nyköping. Denna gång är det fotografen Elisabeth Ohlsson Wallin och byrån Brandreality som ligger bakom kampanjen.


En av bilderna i kampanjen.

En annan av bilderna.

Fem år har ni hållit på, hur har det gått?
– Väldigt bra. Först hade vi ett mål på 500 netto inflyttare per år. Med det överskred vi så nu har vi höjt till 700. Det går verkligen jättebra, säger Paleamona Mörner, kommunikationschef på Nyköpings kommun.

Förra året bytte Nyköping reklambyrå till Brandreality. Kampanjen som nu kommer är den första i raden som helt och hållet är framtagen av den nya byrån.

Varför bytte ni byrå?
– Det är alltid kul att få in en ny syn på uppdraget.

Vad har ni för budget?
– Vi håller oss på ungefär samma summa varje år, vilket är drygt 3 miljoner. Då ingår allt, Hela produktionen all strategisk rådgivning, Hemnet, rubbet.

Kampanjen kommer att synas i tunnelbanan, vagnskyltar samt på stortavlor. Dessutom lanserar Nyköping i år även en mobilsajt där man kan gå in och få inspiration och ”prova-på-erbjudanden”.

– Nytt i år är också att vi lanserar ett prova-på-kort som skickats ut till alla nyinflyttade i Nyköping samt delats ut till turister. På det står ett nummer som man kan sms:a för att få erbjudanden i Nyköping. Man kan säga att det är den moderna tidens kuponghäfte, säger Lars Rystadius, strateg på Brandreality.

Medieval. Vad fungerar och inte?
– Liksom tidigare år går vi hårt i tunnelbanan. Vi har varit väldigt uthålliga där och det har visat sig verkligen fungera. Sedan syns vi också på Hemnet samt stödjer upp med print, främst i Metro. T-banan fungerar därför att vi har en väldigt rak och tydlig kommunikation med målgruppen där. Vi pratar livskvalité med en människa som är stressad och som befinner sig i en miljö som inte alltid är den allra vackraste. Vi säger inte så mycket utan litar mycket på bilderna, säger Paleamona Mörner.

Vad har ni fått för mätvärden på kampanjen?
– Runt 75 procent av de tillfrågade har uppmärksammat kampanjen i tunnelbanan. Runt 70-75 procent säger att de förstår budskapet. Många har också uppgett att kampanjen har hög trendfaktor. Dessutom har drygt 40 procent uppgett att de är köpbenägna. Det är enormt bra siffror, så många kan vi inte ens ta emot.

Bilderna i kampanjen är tagna av Elisabeth Ohlsson Wallin. Det är en av de första renodlade reklamkampanjer som hon gör. Tidigare fotografer som Nyköping samarbetat med är bland annat Louise Grünstein, Calle Bengtsson, Mattias Edwall och Oscar Falk.

– Vi brukar möta fotograferas idéer. Vi visar vad vi vill uttrycka och vilka värden vi vill lyfta sedan kommer fotograferna med idéer. Det blir särskilt roligt när man jobbar konstfotografer.

Hur tänker ni kreativt?
– Bakomliggande värdena i kampnjaerna är livet, det vill säga livskvalitén, havet och närheten till öppenheten och navet, det vill säga Nyköpings läge med närhet till både Stockholm och Skavsta. Men vi skriver aldrig ner dem utan förlitar oss på bilderna.

När har ni uppnått målet?
– Man måste kämpa varje år för att får en tillväxt, den är nödvändig för medborgarna. Det här handlar om ett varumärkesbyggande och det är en långsiktig satsning. Vi är uthålliga.

Nyköping
Ansvarig Nyköpings kommun: Paleamona Mörner, kommunikationschef
Byrå: Brandreality
Arbetsgrupp: Lars Rystadius strateg, Anders Glisén webbansvarig, Lennart Lusth ad, Åsa Schöldéen copy, Anna Malmqvist produktionsledare

Nyköping

Ansvarig Nyköpings kommun: Paleamona Mörner, kommunikationschef
Byrå: Brandreality
Arbetsgrupp: Lars Rystadius strateg, Anders Glisén webbansvarig, Lennart Lusth ad, Åsa Schöldéen copy, Anna Malmqvist produktionsledare

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.