Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ny ödesrapport för handeln – här är branscherna som drabbas hårdast

Publicerad: 13 september 2022, 07:57


Prisökningar driver sedan några månader tillbaka försäljningsutvecklingen i detaljhandeln och köpkraften är på tillbakagång. Det minskade konsumtionsutrymmet kommer att bli ett faktum för hushållen i slutet av månaden och effekten har ännu inte visat sig fullt ut, visar HUI:s senaste konjunkturbedömning.


Ämnen i artikeln:

NyheterHUI

Rapporten visar att det minskade konsumtionsutrymmet bryter uppgången för flera av pandemins framgångsbranscher.

– Under senhösten och vintern kommer allt fler att märka av att pengarna räcker till mindre. Beteendeförändringar hos konsumenterna sker i takt med att plånboken tvingar fram nya vanor. Även om priserna fortsätter att stiga på de flesta konsumtionsvaror är det största orosmolnet för hushållen en ökad boendekostnad när räntan och andra avgifter stiger, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI Research i ett pressmeddelande.

Prognosen för 2023 sänks för kapitalintensiva branscher som bygg-, järn- och färghandeln och höjs för dagligvaruhandeln.

– Detaljhandeln är motståndskraftig i oroliga tider och har haft en positiv försäljningstillväxt i över 25 år. Prognosen för i år och nästa år pekar på att den positiva tillväxten fortsätter, fast nu helt prisdriven och med andra förutsättningar. I svårare tider blir det ännu viktigare att ha koll på kundgruppernas agerande, när inkomstprioriteringar förändras i takt med att hushållens ekonomiska resurser minskar, säger Joakim Wirén.

För svensk ekonomi som helhet justeras BNP-prognosen för i år svagt nedåt, men en positiv tillväxt väntas fortsatt kommande år för både BNP och hushållens konsumtion. Riksbankens styrränta förväntas 2023 uppgå till 2,5 procent.

Procentuell tillväxt i svensk ekonomi, föregående prognos inom parentes

Prognosen för 2023 ändrades till 0,8 procent till följd av nedkylningen i ekonomin som räntehöjningarna ger upphov till. Källa: HUI Research

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterHUI

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.