Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 28 april 2022, 08:59
Bublication är en ny medieplattform för dig mellan 25 och 45.
Bublication beskrivs som ett community där man förenar nytta med nöje – ett matnyttigt tidsfördriv. En plattform i gränslandet mellan publicist och influencer.
Nu lanseras en ny medieplattform, för den som vill förkovra sig kvalitativt och underhållande och samtidigt utbilda sig. Bakom Bublication ligger Ida-Sofia Klingspor och Kristin Bohman som har gedigen erfarenhet från kommunikationsbranschen.
Idén är att skapa något för åldrarna 25-45 som tilltalas av ett kvalitativt innehåll där syftet är utbildande snarare än fokuserat på att generera klick som ”Såhär inreder du efter ditt stjärntecken” och ”Bennifer is back.”
”I samband med att sociala medier gjorde intåg så flyttade annonsmedel från de traditionella publicisthusen till individer utan regleringar eller journalistiskt know-how. Samtidigt har traditionella drakar hamnat i en fälla av klick-baiting för att kunna generera trafik och konkurrera i en ny digital verklighet. Där någonstans försvann mycket av kvalitén och som kvinnor i målgruppen för mode och livsstilsmagasin kände vi att 'we could do better'”, skriver duon i ett pressmeddelande.
Innehållet beskriver de som utbildande, inspirerande och lite knasigt, med en lättsam ton. Bublication är tänkt att ligga i gränslandet mellan publicist och influencer med fokus på att generera lärorikt och underhållande innehåll.
”Lite som att Cardi B och David Attenborough gjort något förbjudet. Här lägger Bublications brain bubbles grunden för ett community där man förenar nytta med nöje – ett matnyttigt tidsfördriv.”
Kategorierna Sci-hi (vetenskap, teknik och historia), Well-yes (skönhet, hälsa och estetik), Pop(t)arts (konst, mode och populärvetenskap), Ka-ching (ekonomi, entreprenörskap och finans) samt Bubbles (quirky content & krönikor) erbjuds artiklar, några exempel är:
”Blod, hästar och porr – här är klackens historia”, ”Kleopatra och Julius Caesar – antiken power couple” samt ”När moroten hamnade på frontlinjen och blev ett brittiskt hemligt vapen under II världskriget”.
Plattformen lanseras den i dag, 28eapril och i samband med det släpper grundarna också podcasten Bublication tillsammans med acast.