Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ny reklamsmäll för Microsoft

Publicerad: 28 Augusti 2009, 05:43

Reklambyrån JWT fick nyligen jätteuppdraget att lansera Microsofts sökmotor Bing. Nu stäms JWT av en mindre amerikansk byrå för stöld av reklamstrategi.


Ämnen i artikeln:

MicrosoftJWTWPP

Serien The Philanthropist hade tv-premiär på NBC i sommar och handlar om en playboy som efter sin sons död maniskt börjar hjälpa människor i nöd.

I reklamavbrotten följer karaktärerna från The Philanthropist med och agerar i serien miljöer men med ett direkt sälj av Microsofts nya sökmotor Bing.

Nu hävdar den lilla byrån Denizen i Delaware att Microsofts nya byrå JWT har snott hela strategin och använt den i The Philanthropist. Därför stämmer Denizen JWT plus JWTs moderbolag WPP.

Enligt stämningsansökan, som är refererad i Adage, inledde Denizen 2002 förhandlingar med WPP om ett samarbete och ett möjligt partnerskap. Efter fyra års gick de skilda vägar utan någon överenskommelse men Denizen hävdar att det fanns en sekretessavtal mellan de båda bolagen. Ett avtal som Denizen nu menar att JWT/WPP har brutit.

Och de har inte bara stulit hela strategin, som innehåller flera moment utöver reklamfilmsuppläget, utan har även spridit den till flera aktörer som varit inblandade i Bingkampanjen.

Varken JWT eller WPP har velat kommentera stämningen.
Denizen har inte satt någon summa dollar som de vill ha av JWT/WPP men kräver kompensation och kräver att få all vinst som JWT gjort på tv-reklamkampanjen. Binguppdraget värderas till 100 miljoner dollar.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

MicrosoftJWTWPP

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.