Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ny skidsajt lockade 80 000

Publicerad: 6 februari 2009, 10:11

Hösten 2008 skrev skidproffset Jon Olsson kontrakt med reklambyrån Abby Norm. Samarbetet resulterade i en ny sajt med fokus på videoklipp. Nu har sajten över 80 000 unika besökare.


Den nya hemsidan.

Sajten för Jon Olsson, ett av Sveriges största namn inom freeskiing, gick live i slutet av november. Abby Norm hade då gett skidproffsets hemsida en ansiktslyftning som bland annat bestod i att lyfta fram Jon Olssons videoblogg. Samarbetet var det första för reklambyrån med en enskild idrottsman. Och samarbetet ser ut att ha varit lyckat.

– Engagemanget är skyhögt. Det här är inte besökare som bara går in och läser ett blogginlägg om hur Jon känner sig när han äter frukost. Det här är människor som tittar på filmklipp på runt 70 MB, kommenterar, ställer frågor och återkommer. Vi började mäta trafiken den 10 december. Sedan dess har siten haft 1 071 791 sidvisningar. Helt galet, säger Håkan Nyberg på Abby Norm.

Jon Olsson

Sedan reklambyrån började mäta i mitten av december har sajten haft över 80 000 unika besökare
– Det känns intressant, då det ju inte är någon mediekoncern som ligger bakom, utan besöken hos en enskild skidåkares sida under lite mindre än två månader. Dessutom med julhelgerna i mitten då besöken går ner, säger Nyberg.

De flesta besökarna kommer enligt reklambyrån från Sverige och Norge och USA men även besökare från Grönland och Etiopien har hittat dit.
– Ja, det verkar finnas ett stort intresse även på oväntade platser. Totalt har vi haft besökare från 91 länder.

Filmerna på sajten är gjorda av engelsmannen Josh Knox.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.