Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ny snacks-kampanj för Unilever

Publicerad: 17 augusti 2010, 07:07

För ett år sedan sparkade Unilevers varumärke Peperami ut Lowe London. I stället förlitade man sig på crowdsourcing för nästa reklamkampanj. Nu är de nya kreatörernas första film färdig.


Ämnen i artikeln:

Unilever

Huvudkaraktären stannar kvar.

Peperamis agerande förra året när man sparkade ut Lowe London efter 15 års samarbete väckte uppmärksamhet och debatt.

Många menade att Unilverers snacksvarumärke främst vara ute efter att spara pengar och vinna billiga poänger med att utlysa reklamfilmstävling. Och frågan var om det inte bara var en simpel tävling och inte så mycket crowdsourcing som bygger på öppna bidrag och samarbete.

Reaktionerna blev inte mildare av när vinnarna avslöjades: Kevin Baldwin, copywriter från London och Rowland Davies, före detta kreativ ledare på byrå i München. Båda hade blivit övertaliga under förra årets konjunkturnedgång.

Det var allstå inga glada amatörer på någon brittisk pub som vann utan erfarna reklamare som fick nöja sig med 10 000 dollar i prispengar och chansen att bygga den nya kampanjen. Om de suttit på byrå och fakturerat hade det blivit dyrare.

Nu är den nya kampanjens första reklamfilm färdig och ska visas under Coronation Street på ITV i nästa vecka. Det nya kreatörsteamet har behållit korvkaraktären Animal, Skapad av Lowe London, som nu får ta hand om sina avkommor Peperami Nibblers.

Matt Burgess, chef på Peperami, är mycket nöjd.

– Peperami är et varumärke som är tillräckligt djärvt för att våga experimentera med nya idéer i en allt mer konsumentdriver värld, säger han till Campaign.

I Guardian antyder Burgess att Unilevers andra byråer inte heller ska känna sig för säkra.

– Jag är lite förvånad över byråernas ovilja att testa crowdsourcing, de borde var aktörerna som äger den här tekniken, säger han.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Unilever

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.