Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ny undersökning: Det här sparar svenskarna in på vid en ekonomisk kris

Publicerad: 16 november 2022, 10:14

Det ekonomiska läget innebär en ökad prismedvetenhet bland svenskarna.

Foto: Lord Henri Voton

En ekonomisk kris riskerar att slå hårt mot abonnemangstjänster, enligt en ny undersökning. I tuffare tider skulle flest svenskar välja att spara in på streamingtjänster, el och bilanvändning.

Ämnen i artikeln:

NyheterUndersökningLågkonjunkturStreamingNovus

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se


Sju av tio svenskar är lite, eller inte alls, förberedda för en ekonomisk kris. Det visar en ny Novus-undersökning på uppdrag av fakturaplattformen Billogram. Bland unga och låginkomsttagare är motsvarande siffra åtta av tio. Var tredje person är dessutom orolig över att inte kunna betala sina räkningar vid en långvarig ekonomisk kris. Här syns tydliga skillnader mellan könen och nästan dubbelt så många kvinnor som män uttrycker en sådan oro.

Det ekonomiska läget innebär också en ökad prismedvetenhet bland svenskarna, något som i Billograms undersökning ser ut att få konsekvenser för bland annat användandet av abonnemangstjänster. Det område som flest skulle välja att spara in på vid en ekonomisk kris är streamingtjänster (55 procent), följt av el (33 procent) och bilanvändning (27 procent).  

LÄS MER: Tonalitet, strategi och framtid: Planners om hur du optimerar marknadsföringen inför lågkonjunktur

De områden som få skulle spara in på är i sin tur försäkringar (7 procent), bredband (9 procent) och telefoni (11 procent). Många har dock redan nu agerat – enligt undersökningen har nära hälften sett över sina kostnader för abonnemangsbaserade tjänster och två av tre kommer löpande att se över sina olika abonnemang för att sänka sina kostnader. 

– Det är uppenbart att olika branscher nu står inför olika utmaningar, medan vissa kommer att behöva bevisa det värde man skapar, kommer andra att behöva påminna om detsamma. Oavsett vilket blir kommunikationen – att lyckas nå kunden i rätt kanal, vid rätt tidpunkt och med rätt budskap – avgörande, säger Carl Lindberg, vice vd på Billogram, i ett pressmeddelande. 

Ur undersökningen

71 procent är lite eller inte alls förberedd på en ekonomisk kris i Sverige. Högst är siffran i åldersgruppen 18–29 (79 procent), bland låginkomsttagare (79 procent) och hos de med hemmaboende barn (78 procent).

66 procent är ganska eller mycket oroliga över det ekonomiska läget i Sverige. 29 procent är ganska eller mycket oroliga över att inte kunna betala sina räkningar vid en långvarig ekonomisk kris. Bland kvinnor är siffran 37 procent och bland män 22 procent.

Vid en ekonomisk kris skulle flest spara in på streamingtjänster (55 procent), el (33 procent) och bil (27 procent).
De områden som få skulle spara in på är försäkringar (7 procent), bredband (9 procent) och telefoni (11 procent).

45 procent av de som skulle spara in på kostnader har redan nu sett över sina utgifter. 67 procent kommer löpande att se över sina olika abonnemang (till exempel el, telefoni, bredband) för att sänka sina kostnader.

 

Undersökningen är genomförd av undersökningsföretaget Novus på uppdrag av Billogram under perioden 30 augusti – 8 september 2022. Totalt intervjuades 1035 personer i åldern 18–79 år. Panelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev