Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nya globala riktlinjer om miljöpåståenden ska motverka greenwashing i reklam

Publicerad: 4 april 2022, 08:48

Protester mot greenwashing från Extinction Rebellion i samband med COP26.

Foto: Alastair Grant/AP

World Federation of Advertisers har tillsammans med flera medlemsländer tagit fram sex riktlinjer för att förebygga greenwashing.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetMiljöASA

I fjol gick Storbritanniens självreglerande reklamorganisation, Advertising Standards Authority eller ASA, samman med Competition and Markets Authority, CMA och inledde en jakt på ”grenwashing-reklam”, det skriver The Drum. Även svenska Komm har öppnat för lagstiftning mot fossilreklam, men poängterar att man tror mer på självreglering.

LÄS MER: Komm öppnar dörren för krafttag mot fossilreklam: ”Jag vill att vår bransch ska vara en konstruktiv kraft” 

Nu får organisationerna backning av World Federation of Advertisers, som lanserar sex regler för reklam som handlar om miljöpåverkan.

Det är de första globala riktlinjerna i sitt slag, och har granskats och diskuterats av reklamorganisationer i bland annat Sverige, Brasilien, Indien och USA. Redan har 27 varumärken meddelat att de tänker följa riktlinjerna. Varumärkenas sammanlagda annonsutgifter är 50 miljarder dollar per år, ungefär 500 miljarder svenska kronor. Bland dessa är bland annat Arla, som kritiserats av Konsumentverket för sitt ihärdiga användande av uttrycket ”netto noll”, något som nu behandlas i domstol.

Enligt Stephan Loerke, chef på WFA, handlar det till stor del om att skapa trovärdighet och minska rädsla hos marknadsförare.

– Stora minskningar av Co2-utsläpp har skett på grund av teknik och innovation; nästa stora framsteg måste drivas av beteendeförändringar. Det är här marknadsförare kan hjälpa till. Denna vägledning är ett viktigt första steg för att skapa en miljö där marknadsförare och konsumenter kan känna sig mer säkra på företagens hållbarhetsuppgifter. Konsumentskepsis och rädsla för greenwashing är de största hindren för att vår bransch ska vara en del av lösningen på klimatkrisen, säger han.

LÄS OCKSÅ: Bortom blah blah blah – så påverkar hållbarhetsfrågan konsumenterna 

Enligt en EU-granskning från förra året var nästan hälften av alla miljöpåståenden i reklam falska, något som riskerar skada konsumenters förtroende för marknadskommunikation i allmänhet och miljöreklam i synnerhet. 

De sex nya riktlinjerna:

1. Påståenden måste ha en tydlig grund och inte vara missvisande

2. Marknadsförare måste ha robusta bevis för alla påståenden som kan antas vara objektiva och som kan styrkas

3. Marknadskommunikation får inte utelämna avgörande information och, när tid och utrymme är begränsat, måste marknadsförare ta alternativa vägar för att all information skall vara tillgänglig för publiken och tydligt visa hur den kan nås

4. Marknadsförare måste basera miljöpåståenden på produktens eller affärens hela livscykel, om inte annat anges i marknadskommunikationen, och tydligt avgränsa livscykeln

5. Produkter som jämförs i marknadskommunikationen måste möta samma behov eller vara avsedda för samma ändamål, och jämförelser måste vara tydliga och tillåta konsumenter att göra ett informerat val om produkten

6. Marknadsförare måste inkludera all information med koppling till produktens miljöpåverkan som krävs enligt lag, tillsynsmyndigheter och egna åtaganden

Källa: WFA

LÄS OCKSÅ: Det hållbara dilemmat: Enkelhet bryter mot lagen – komplexitet når inte fram 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

HållbarhetMiljöASA

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.