Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Nya modellen: Size Hero

Publicerad: 17 Juni 2010, 12:09

Glöm Size Zero – nu kommer Size Hero! Veckorevyn har inte bara startat namninsamling mot sjuka skönhetsideal. För att visa att man lever som man lär drar tidningen igång en agentur – Veckorevyn Models - med fokus på modeller av alla storlekar.


Ämnen i artikeln:

Veckorevyn

Veckorevyns chefredaktör Louise Bratt.

Veckorevyn har tröttnat på vad man upplever som sjuka skönhetsideal inom modebranschen. Igår kunde Resume.se rapportera att en namninsamling som nyss har dragit igång gett 2 000 namn. För att ytterligare påverka synen på kvinnor inom modebranschen har Veckorevyn bestämt sig för att starta en agentur som riktar sig till modeller av alla storlekar:

– Size Hero är samlingsnamnet på hela vår kampanj. Vi vill sätta press på oss själva, övriga medier, reklambranschen och naturligtvis modebranschen. Vi har alla skyllt ifrån oss i flera år och det håller inte längre, säger Louise Bratt, chefredaktör på Veckorevyn.

Varför startar ni även en agentur?
– I så gott som samtliga byråbilder är 99 av 100 modeller trådsmala. Så det enda vi kan påverka är våra egna bilder och därför startar vi en agentur där vi söker modeller i alla storlekar.

Då ni hade namninsamling kring en förändrad syn på våldtäkter fick ni in 35 000 namn. Hur många hoppas ni på nu?
–  Jag vill inte ge siffror och inte heller jämföra kampanjer på det viset. Men naturligtvis hoppas vi på många namn, säger Louise Bratt. Enligt henne har 1990-talets Kate Moss ideal levt kvar, vilket skapat svåruppnåeliga ideal:

– Folk har blivit så smala att man faller ihop och dör på catwalken. Det är vansinnigt. Det handlar om mode, inte liv och död.

Samtidigt får ni själva kritik att ni inte lever som ni lär?
– Vi har en tydlig policy kring vilket annonsmaterial vi tar in i Veckorevyn och till skillnad från våra konkurrenter publicerar vi inte annonser för bantningspreparat eller plastikoperationer, säger Louise Bratt.

För övrigt annonsmaterial har Veckorevyn än så länge inte behövt säga nej till annonsörer för att de visat bilder som framställer ett sjukligt eller extremt magert skönhetsideal:
– Däremot har det hänt att annonsören har fått ändra sitt budskap så att det bättre överensstämmer med våra egna värderingar kring kropp och självkänsla, säger Louise Bratt.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Veckorevyn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.