Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nya normer för PR-byråerna

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

I helgen presenterade de svenska pr-byråernas branschorganisation Precis sina nya normer för sina kollegor i resten av världen. Det ledde till att de internationella normerna i det så kallade Romfördraget kommer att arbetas om.


I Sverige har de nya normerna utsatts för viss kritik sedan de presenterade i våras. Men de internationella branschkollegorna har tagit dem till sig. Under ICCO:s (International Communications Consultancy Organisation) möte under helgen presenterade den svenska branschorganisationen Precis sina nya normer. Och dessa kommer att ligga till grund för en revidering av Romfördraget.Romfördraget skrevs för 11 år sedan med utgångspunkt i hur branschen såg ut då, en betydligt mindre bransch i omsättning mätt, och dessutom mindre global. Syftet med det nya fördraget ska bli ett stöd för konsulternas affärsverksamhet. Ett annat syfte med normerna är att det ska finnas en konsekvens inom pr-industrin. Om hela branschen arbetar efter samma normer, vet kunderna också att samma saker gäller oavsett om aktiviteterna bedrivs i Peking eller New York. ICCO har nu tillsatt en arbetsgrupp, som under Precis ledning ska utforma den internationella sammanslutningens nya normer - i ett nytt fördrag. Förslaget ska vara klart i april.- Det är ett erkännande av den svenska pr-branschen, säger Precis ordförande Henry Rawet. Det är glädjande att vi kunnat ge inspiration till denna revidering.

Karin Jansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.