Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Nya trenden: tävla på nätet

Publicerad: 8 November 2007, 11:55

Tävlingar är ett allt vanligare inslag i företagens marknadskommunikation. I TV-programmet Idol kan du rösta på din favorit genom att skicka SMS som kostar pengar. När du tittar på en fotbollsmatch så kan du rösta på matchens bästa spelare och så vidare. Fördelen anses vara att människor blir engagerade av tävlingar.


Mathias Steyskal, en av två VD:ar på Caliber Media  Det finns en uppsjö av företag som arrangerar tävlingar men Caliber Media hävdar att de är ensamma om att ha specialiserat sig på att enbart arrangera tävlingar.

Intresset för Caliber Medias tjänster har ökat succesivt, företagets omsättning har ökat med över 150 procent det senaste året och idag har företaget 12 personer anställda.

Monster-tävlingen lockade 280 000 deltagare

När Jobline bytte namn till Monster anordnade Caliber Media en tävling på nätet där högsta vinsten var att få studielånen återbetalda. Tävlingen blev en succé och lockade 280 000 deltagare.

Mathias Steyskal, vd på Caliber Media, tycker att tävlingar kan vara effektiv marknadsföring om upplägget är det rätta.

- Folk tycker om att tävla. Om ingångströskeln är låg och priset är eftertraktat finns alla möjligheter att locka många deltagare, säger han.

När man fått människors uppmärksamhet och förhoppningsvis väckt både engagemang och intresse är utgångsläget för kommunikation god, och man bör sträva efter att ha en dialog med de tävlande säger han.

- Väl på tåget kan man både utbilda konsumenten om företaget och erbjuda underhållning. Eftersom den tävlande har uppgett sin mejladress kan man nå ut med information om företaget om de har accepterat att ta emot den, säger han.

En annan fördel är att arrangören kan bygga upp en medlemsdatabas av de tävlandes e-mailadresser som de kan ha nytta av.

Reklamen måste engagera

Mathias Steyskal konstaterar att det ökade mediebruset har gjort det svårare att nå ut till konsumenten. För att få samma genomslagskraft med reklamen behöver den upprepas oftare. Därför är det viktigt att reklamen kan engagera. Ett sätt att öka engagemanget är att erbjuda underhållning till dem som är med i tävlingarna. Exempel på underhållning är onlinespel och frågelekar.

Det kan också vara ett billigt sätt att kommunicera om de tävlande betalar för att vara med. Till exempel via SMS.

Tävlingen bör ha en relation till varumärket

Mats Georgson, doktor inom marknadskommunikation och föreståndare på Nordic Brand Academy håller med Mathias Steyskal i att tävlingar har fördelen att de engagerar och "bjuder in" konsumenten istället för att avbryta konsumenten som flera andra reklamkanaler gör. Men han tycker att de fungerar bäst i kombination med avbrottsmedier för att göra tävlingen känd.

- Den andra aspekten är att dataspel och poker på nätet visar att vi blir mer och mer vana att hoppa in och tävla. Det kan vara klokt att hänga på den trenden.

Mats Georgson säger att interaktiv marknadsföring kommer att bli allt vanligare. Idag handlar marknadskommunikation om att skapa ett engagemang hos kunderna och få dem att bry sig, att bara synas räcker inte. Tävlingar är ett sätt att få en mer interaktiv kommunikation med varumärket.

- Men tävlingen och mediet bör ha en relation till varumärket. Ett varumärke som står för något smart får inte ha en för lätt tävling. Tyvärr tycker jag att tävlingarna ofta är triviala, i bästa fall är det tio frågor om företaget, säger han.

Går att locka tävlande med små medel

Hittills har Caliber Media anordnat flest tävlingar åt företag inom rese- och hemelektronikbranschen, men de anser att tävlingar kan fungera som ett komplement i den strategiska marknadsmixen i en mängd branscher.

Mathias Steyskal tror att Monsters tävling fungerade så bra för att studielån är något som upplevs som kostsamt, trist och tråkigt att ta tag i själv. Men priset behöver inte vara lika värdefullt som detta för att fungera.

- Monster kombinerade tävlingen med en massiv marknadsföringsinsats men det går att locka många deltagare även med små medel. Thailandstävlingen som går nu har 130 000 tävlande trots en liten marknadsföringsbudget. Det handlar mycket om timing. En resa för fyra till Thailand upplevs som attraktivt under den här årstiden, säger Mathias Steyskal.

Magnus Örvell

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.