Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Nya verktyget: Varumärken kan boosta influencers på Instagram som annonser

Publicerad: 5 Juni 2019, 06:31

Nu kan annonsörer betala för att influencerns inlägg ska nå utanför följarskara, skräcksiffror och IKEA skapar personaliserad katalog för Pinterest. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Instagram har lanserat ett nytt verktyg som låter där annonsörer betala för att göra om influencers organiska inlägg till annonser och på så sätt nå en större målgrupp. Det rapporterar flera medier däribland The Drum. Fram tills nyligen var den potentiella räckvidden för annonsörer som betalade influencers för sponsrade inlägg begränsad till influencerns följarskara på plattformen. Via verktyget, som heter "paid partnership tool", har varumärket möjlighet att betala för att sprida inlägget till Instagramanvändare som inte följer den specifika influencern.

Skräcksiffror för detaljhandeln
Utvecklingen ser mörk ut för retail. Under maj månad ökade konkurserna inom branschen med 30 procent. Trenden drabbar inte bara de fysiska butikerna, enligt siffrorna ökar även konkurserna inom e-handeln.
– Man tappar räkningen, säger Richard Damberg, ekonom på UC till Di.

Youtube: Homofobi går inte emot vår policy
I förra veckan blossade en konflikt upp mellan där den konservative youtubern Steven Crowder gjorde flera grova homofobiska påhopp mot Vox-journalisten Carlos Maza, skriver The Verge. Enligt ett uttalande från Youtube stred inte Steven Crowders uttalanden mot Youtubes regelverk och hans kanal kommer att leva vidare trots att han gjorde upprepade nedsättande uttalanden om såväl journalistens sexuella läggning som hans etnicitet, bland annat "lispy queer". I ett uttalande säger Youtube, som gått igenom materialet i flera dagar, att språket är "sårande", men hänvisar till yttrandefriheten. "Som en öppen plattform är det viktigt för oss att låta alla, från innehållsskapare till journalister och programledare att uttrycka sina åsikter inom ramen för våra regler".

IKEA skapar personaliserad katalog för Pinterest
För svenska möbeljätten IKEA har den 200-sidiga katalogen länge varit en varumärkesbärare. I samarbete med Wavemaker integrerar nu företaget katalogen i Pinterest, med köpbara personaliserade produktpins baserat på användarens stilpreferenser. Den nya kanalen är ett försök för att ge katalogen ett längre liv, skriver Digiday.

Aktieägarna vill inte längre se Zuckerberg som ordförande
En kraftig majoritet, 68 procent av aktieägarna som inte ingår i Facebooks ledning eller styrelse, vill att någon annan än grundaren och vd:n Mark Zuckerberg är styrelseordförande för företaget. Det stod klart efter en omröstning vid ett årligt aktieägarmöte under förra veckan, skriver Business Insider. Vid en snarlik omröstning förra året blev siffran 51 procent.

Då spränger podcastreklam miljardvallen i USA
De sammanlagda intäkterna för de största podcastföretagen i USA landade på 345 miljoner dolkar förra året och den totala marknaden för podcastreklam steg till rekordhöga 479 miljoner dollar, enligt en rapport från Advertising Bureau och PwC som Adage har tagit del av. Tillväxten för annonsintäkterna inom podcast ökade från 34 till 53 procent mellan 2017 och 2018. Baserat på tillväxttrenden är prognosen att marknaden landar på 679 dollarmiljoner i år för att passera en miljard dollar 2021.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.