Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Nykomlingar på kommunikationskartan – Consid utmanar byråerna

Publicerad: 28 Augusti 2019, 12:33

Consid Communication på Consid-galan.

De traditionella byråerna rekryterar alltmer IT-kompetens. Samtidigt sker en rörelse från andra hållet där IT-bolagen börjar addera kommunikation i sina erbjudanden. "Fungerar inte tjänsten eller produkten så kan inga annonser i världen rädda varumärket." säger Douglas Lindevall, vd på Consid Communication.


Ämnen i artikeln:

Consid

Den omtalade branschglidningen tar sig uttryck på en mängd olika sätt. Två av de tydligaste tecknen är att gränserna mellan de olika byrådisciplinerna blir alltmer suddiga och att nya aktörer väljer att lägga till kommunikation och kreativitet till sina erbjudanden. De företag som ofta nämns när man pratar branschglidning är Accenture Interactive, HiQ, PwC och Sigma. Detta samtidigt som flera av de större reklambyråerna startat upp avdelningar för just produkt- och tjänsteuveckling. Men det finns även andra som i skymundan knackar på kommunikationsdörren.

Ett av de företagen är Consid, i grunden ett IT-konsultbolag som de senaste åren växt ordentligt. I år förväntas den 1 000 man starka koncernen omsätta en dryg miljard utslaget på 13 olika affärsområden. Ett av affärområdena är just kommunikation, ett område som strax innan sommaren blev betydligt större då Consid köpte upp den Boråsbaserade reklambyrån Mecka. På kundlistan finns aktörer som SAAB, SSAB, ABB, KIA och Volkswagen.

Vd för Consid Communication är Douglas Lindevall. Han var med redan när Consid startade upp affärsområdet i och med köpet av kommunikationsbyrån Ariom, en byrå där han själv var vd.

– Vi är sprungna ur byrå- och kommunikationsvärlden men har alltid haft en stark digital profil på våra leveranser, berättar han för Resumé.

Vid starten bestod kommunikationsavdelningen av 13 personer men har nu vuxit till 65. Och det är inte traditionella byråkompetenser som strategi, copywriting och art direction som tillkommit. Istället består nästan hälften av avdelningen av produktutvecklare samt tjänste- och ux-designers. De flesta av Consid Communications uppdrag börjar just i tjänste- och ux-design, nyligen digitaliserade man exempelvis KIA:s lojalitetsprogram.

– Många byråer och byrånätverk har de här specialistkompetenserna men jag upplever att de har svårt att få IT- och kommunikation att integreras på ett bra sätt. Det är en utmaning i en tid då IT- och marknadsavdelningarna står inför en digital transformation och på många sätt smält samman, säger Douglas Lindevall.

Även om det finns kunder som enbart anlitar Consid Communication jobbar de flesta kunderna med andra affäromården inom koncernen. Kommunikationsområdet omsatte förra året 28 miljoner.

– I våra projekt utgår vi alltid utifrån användarupplevelsen medan övriga kommunikationsbranschen varit väldigt upptagna vid varumärket. Ska man forma ett starkt varumärke i dag så gör man det genom en bra användarupplevelse. Fungerar inte tjänsten eller produkten så kan inga annonser i världen rädda varumärket.

Att så många aktörer satsat på ett erbjudande i gränslandet mellan kreativitet, produkt- och tjänsteutveckling ser Douglas Lindevall som naturligt i en tid då varumärkesbärarna skiftar.

– Att många vandrat den här vägen är nyckeln till att vår bransch mår så bra som den gör. Samtidigt – ska våra kunder genomföra en digital transformation är det svårt att sitta med en rad olika byråer. Det blir helt enkelt för svårt att hålla ihop och de har utmaningar när det kommer till att leverera på integrerade uppdrag.

Framöver ser Douglas Lindevall att Consid Communication fortsätter att växa. Man håller för tillfället på att bygga upp ett erbjudande inom marketing automation och med köpet av Mecka har rörligt och film fått ytterligare plats.

– Vi har under flera år haft en årlig tillväxt på 30 procent och vår ambition är att den takten ska fortsätta, säger Douglas Lindevall.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Consid

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.