Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nytt nummer av Resumé: Därför har 15 års hållbarhetskommunikation varit förgäves

Publicerad: 15 november 2022, 09:10

Kurppa Hosk, som gjort omslaget, vill pausa bruset som skymmer klimatutmaningarna, skapa utrymme för lösningar.

Foto: Omslag: Kurppa Hosk.

Klimatmålet förångas medan konsumtionsfrossan under Black Friday förväntas bli värre än någonsin. 15 års hållbarhetskommunikation tycks inte ha haft någon som helst betydelse.
I Resumé nr 09 förklarar vi vad som hänt.


Billy Andersson

billy.andersson@resume.se


Har hållbarhet ett för högt pris?

För drygt 15 år sedan visades Al Gores film An Inconvenient Truth på svensk tv. Insikten om en klimatkris växte. Och en viktig förklaring var en växande konsumtion.

Sedan dess har världen fått uppleva greenwashing, varumärkesaktivister och mer eller mindre bra hållbarhetskommunikation.

Men när vi skriver 2022 gör sig klimatkrisen sig påmind mer än någonsin men samtidigt backar konsumtionen av ekologiska livsmedel, konsumenterna kommer inte leta efter hållbara alternativ som tidigare år under Black Frida och mycket tyder på att delningsekonomin inte blivit någon stor succé.

Hur kommer det sig? I nya Resumé går vi på djupet med 15 år av hållbarhetskommunikation och konsumenternas allt annat än klimatpositiva val. Och varför klimat aldrig blev en valfråga trots uttorkade floder i Sydeuropa och regnkatastrofer i Asien.

Inför detta temanummer bad vi Kurppa Hosk göra vårt omslag. Det blev ett mörkt omslag med många skikt.

Men vi undrar också om det stämmer att Sverige hamnar på efterkälken i martechutvecklingen. Det hävdar ”Martech Report 2022” men det kan lika gärna vara så att Sverige är mer martechmoget än andra länder.

Sedan spanar vi på trenden att TikTok håller på att bli det nya sökverktyget, förundras över Ica Försäkringars varumärke och sedan har vi pratat med en AR-strateg. Vid har även en intervju med Ryan Broderick som gör Garbage Day, det bästa nyhetsbrevet som går att läsa just nu och så ger vi tips till kreatörer som har AI-fobi. I slutet rapporterar strategen Hanaw Rashid om bonanza i New York och som vanligt drar Aase Berg de viktiga slutsatserna av vad som stått i tidningen.

Har du ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev