fredag31 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nytt nummer av Resumé: Designspecial

Publicerad: 29 mars 2019, 09:36

Det sägs att design blir allt viktigare för företag och organisationer. Varför då, kan man fråga sig. I Resumés ambition att ge ett bra svar har vi i nya tidningen till och med gjort om vår logotyp.


Billy Andersson

billy.andersson@resume.se


Det enkla svaret på frågan om designens betydelse är att vi lever i en kaotisk tid. Det därför som allt fler företag strävar efter att förenkla och skala av. Affärsmodeller förenklas, urvalet förenklas, kundupplevelser förenklas, varumärken förenklas, kommunikationen förenklas. Ja, allt förenklas och det är där som designen kommer in. Som grafiska designern Göran Söderström uttrycker det.
– Att förenkla, reducera, minimera är intressant ur ett designperspektiv.
Men hur enkelt kan det bli innan det blir anorektiskt? Och vilken roll ska designbyråerna egentligen ta?

Ida Wessel på BankerWessel ser en fara i förenklingstrenden.

– Ja, vissa designbyråer reduceras till att bara bli 'städfirmor' med uppgift att förenkla och rensa upp en redan befintlig logotyp. Du kommer visserligen snabbare i mål, men det riskerar också att bli tråkigt.

Ja, som ni förstår är nya numret av Resumé allt annat än enkelt men däremot spännande och matnyttigt.

Och där finns mycket mer än design.
Bland annat förklarar vi:

– varför konstnärstrion Konstab vill att grafiska designers och reklammakare ska dö.
– hur en köttbullekanon kan frigöra kreativitet.
– kampanjen som fick härdade pr-konsulter att ta fram näsduken.
– hur vår reklamkritiker Copyranter ger sig på Max hamburgare.
– på vilket sätt det syftesdrivna kan sälja.
– humortrenden inom marknadskommunikation.
– varför Reklamsnacks mest hatade varumärke går så bra.
– logotypens betydelse eller brist på betydelse.
– vad Sverige ledande grafiska designers tycker om Burberry.
– varför Ericsson gick från tysk mässdesign till ett modernt uttryck.
– hur en transaktion med Mastercard kan låta.
– varför Carolin Högmyr är passionerad i reklam.
– hur TUI hanterar klimatångest.
– varför kommunikationsdirektör Annika Billberg blev barnboksförfattare.
– vad Jenny Leeb på Bizkit Havas tycker om Thomas Erikssons nya reklamroman.

Sen har Jonas Frank tolkat en solkig handske på trottoaren, Björn Rietz tar en kollega i försvar, Delivery Heros Philip Eide berättar om sin favoritfilm och vår frågespaltsredaktör Aase Berg förklarar varför Apples Siri är en jävla kärring.

Mycket bättre kan det inte bli.

Ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev