Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nytt nummer av Resumé: Homage till Ikea och därför lägger Volvo en halv miljard kronor på upplevelsecenter

Publicerad: 17 oktober 2022, 12:44

Foto: PetrStransky

Om några veckor presenterar Volvo nya elbilsmodellen EX90 som ska stärka Volvovarumärkets säkerhetsprofil. I början av 2024 öppnar de två Volvobolagen ett upplevelsecenter som ska fylla varumärket med omtanke. Läs mer i nya Resumé.

Ämnen i artikeln:

ResuméNyheterVolvoIkeaSveriges Bästa Marknadschef

Billy Andersson

billy.andersson@resume.se


Det kallas World of Volvo och byggs upp just nu söder om Lisberg i Göteborg. Ett så kallat upplevelsecenter där människor bokstavligen kan gå in i varumärket. Ett varumärke som ska förmedla omtanke.

– Det går inte bara skriva att vi står för omtanke. I stället förmedlar vi med handling och den här byggnaden, säger Caroline Fransson, varumärkeschef på AB Volvo som äger varumärket tillsammans med Volvo Cars.

Omtanken ska förmedlas med upplevelser i form av utställningar, konferenser, framträdanden mat och vad som kan ge rätt uttryck.

World of Volvos vd Magnus Wrahme jobbar just nu med att planera innehållet.

– Det handlar om att sätta färg på varumärket, lägga till servicedimensionen och ge en upplevelse där Volvo är kontexten, säger han.

Omtanke kostar. Hur mycket kommuniceras inte men byggentreprenörer i Göteborg gissar på en bra bit över en halv miljard kronor.

Läs mer i tidningen Resumé om hur idén om World of Volvo föddes, förväntningarna på byggnaden, vad arkitekturexperter tycker och varför kulturskribenten Björn Werner jämför med det nedlagda Håkan Hellström-landet på Liseberg.

Att bygga upplevelsecenter är ett modernt sätt att kommunicera när den traditionella kommunikationen måste skrika allt högre för att höras. Men, säger amerikanska journalisten Kate Murphy, det är inte ljudvolymen på vad det som sägs som är problemet. Snarare är det vår oförmåga att lyssna som gör det svårt att nå fram. Hon berättar mer i nya Resumé.

Annat intressant: innovationshubbar trender igen, den nya konsten är att ge rätt konstruktioner till AI-system, vi har en kurs i kreativ prissättning, testar BeReal. Beskriver hur ett varumärke kan kidnappas och Björn Rietz spikar engelska.

Sedan förklarar vi varför Sveriges bästa marknadschefer är så bra. Omslaget är gjort av Philip Ahlqwist på New Kin som en hommage till Ikeas marknadschef Helena Gouveia.  

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev