söndag24 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nytt nummer av Resumés magasin: Kreativt grupparbete – så gör du

Publicerad: 12 september 2022, 09:00

Resumés nya magasin är här! Foto: PetrStransky

Opålitliga plattformar som ändrar spelreglerna, erfarenhet av digitalt nätverkande och insikt om var värden egentligen skapas. Nu skapar och äger kreatörerna tillsammans. I nya numret av Resumé kartlägger vi hur det går till.

Ämnen i artikeln:

NyheterResumé

R

Redaktionen

red@resume.se


– Vi ska sätta den kreativa klassen på front row i alla situationer. Det är kreatörerna som skapar värde i samhället, de skapar saker som människor blir del av men de får sällan del av värdet själva. 

Orden kommer från Viktoria Wyckman, grundare av R/Hood, en av alla exempel på kreatörscommunitys som blivit till efter att corona snabbat på den tekniska framfarten. 

Så här års brukar Resumés magasin presentera nya kreativa roller, kreatörer på väg upp eller sådana som ligger utanför den vanliga mittfåran. Det här året har vi fångat upp det kreativa communityt som länge legat och bubblat under ytan men som tack vare coronapandemins restriktioner har börjat blomma. 

Förutom R/Hood beskriver vi också:
✓ Innovationshuset Changers Hub som ska vara en katalysator för entreprenörer från orten.
✓ Hur Superficial Machines startade ur en frustration över dåliga ersättningsmodeller för kreatörer.
✓ Hur galleriet The Ode Tos community vuxit fram organiskt.

Det nya magsinet djupdyker också i:
■ Hur Guldäggsvinnare har förändrats mellan 2002 och 2022.
■ Hur film- och tv-kritikern Johan Croneman ser på Guldäggsvinnare genom tiderna.
■ Varför vi gärna ser oss som kreativa genier när vi egentligen bara är en skock får. Journalisten Peter Willebrand träffar herdmeister Mark Earls.
■ Varför dansk kreativitet gått från stinkande till världsbäst.
■ Hur en virtuell kram kan ändra attityden till den numera svala VR-tekniken.
■ Hur Gustav Martner och Greenpeace gjorde för att krascha världens största reklamtävling.
■ Varför Handelsbanken är starkast men ändå omodern.
■ Hur nudging har kommit att ifrågasättas och varför det nödvändigtvis inte behöver vara en dålig sak.

Omslaget för det senaste numret av Resumé är skapat av Happy F&B och är ett resultat av ett kreativt grupparbete som design directorn Anna Ahnborg beskriver som ”knäpp och kul, ful och fin. Som om alla har haft solsting”.

Naturligtvis får du inte bara detta utan mycket, mycket mer.

Har du ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här.

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev