Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nytt rekordras på annonsmarknaden

Publicerad: 14 maj 2009, 07:40

April blev en grym månad.  Medieinvesteringarna backade 24 procent jämfört med samma månad 2008, 300 miljoner mindre än förra året. Det visar Mediebyråbarometern.


Per Rosvall: 2009 kommer att bli ett stålbad.

I mars bromsade fallet upp. Men i april ökar det igen – minus 24 procent.
Den ackumulerade nedgången för 2009 ligger på 20 procent – var femte annonskrona förmedlade via en mediebyrå har med andra ord försvunnit jämfört med förra året.

Sveriges mediebyråer köpte annonsvolym för drygt 12 miljarder förra året. Fortsätter trenden kommer alltså branschen att dräneras på 2-3 miljarder kronor under 2009.
− Vi har tidigare trott att de månaderna som traditionellt är högsäsong för mediebranschen skulle stå emot nedgången bättre, men vi kan nu konstatera att den här konjunkturen inte har nått botten för mediebranschen ännu, kommenterar Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer.

Och trenden fortsätter. Det är de stora mediekategorierna inom print som tappat mest: populärpress, fackpress och kvällspress tappar alla mer än snittet.
Även tv tappar mer än snitt, medan lokaltidningar, internet och utomhus minskar mindre än snitt.

− Med så betydande nedgångar för dagspress är det troligt att vi under året kommer att fortsätta se olika besparingsåtgärder såsom mindre upplagor, färre utgivningar samt merförsäljning i form av DVD, reseguider, kokböcker och liknande. 2009 kommer att bli ett stålbad för många medier och i synnerhet för populärpress där konkurrensen är stenhård. När annonsintäkterna minskar med så betydande summor finns det förmodligen inte utrymme för lika många titlar inom samma genre, säger Per Rosvall.

Mediebyråbarometern

Mediekategorier som ökar i april :

- Bio 9 procent

Mediekategorier som minskar i april:

- Populärpress    -38 procent
   - Fackpress -32 procent
   - Kvällspress -29 procent
   - TV -28 procent
   - DR/Annonsblad    -24 procent
   - Dagspress storstad    -23 procent
   - Radio -22 procent
   - Dagspress landsort    -19 procent
   - Internet -18 procent
   - Utomhusreklam     -9 procent

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.