Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Oakwood tar in nygammal vd – ställer om erbjudandet

Publicerad: 22 mars 2018, 08:52

Sebastian Broms axlar återigen vd-positionen på Oakwood.

Den digitala byrån Oakwood ställer om sitt erbjudande från fullservice till design och lägger ned sitt Barcelonakontor. Samtidigt lämnar vd:n Anna Frick bolaget, in kommer istället bolagets nygamla vd Sebastian Broms.


Ämnen i artikeln:

Anna FrickOakwood

Hösten 2016 klev Anna Frick, tidigare vice vd på Garbergs, över som ny vd på den digitala byrån Oakwood. Byrån har sedan starten verkat i gränslandet mellan kommunikation och produkt- och tjänsteutveckling.

När Anna Frick tillträdde sin tjänst hade byrån precis slagit upp portarna på sitt Barcelonakontor med fyra anställa. Byrån hade mellan 2011 och 2014 en kraftig tillväxt och ville genom att ta in en extern vd få fräscha ögon på verksamheten. Samtidigt hade Sebastian Broms fått sitt andra barn och ville få mer tid över till familjen.

När byrån nu väljer att stänga ned sitt Barcelonakontor och ställa om sitt erbjudande kliver hon av vd-posten. I hennes ställe kliver den tidigare vd:n Sebastian Broms in. Anna Frick kommer istället att fokusera på sina styrelsengagemang.

Byrån kommer framöver att smalna av sitt erbjudande från fullservice till mer designorienterat.

– Det är en positionsförflyttning som jag och Anna jobbade på tillsammans. Att jag kliver in som vd var ett gemensamt beslut och kommer av att mitt kompetensområde passar bra med den erbjudandeomställning vi gör, säger Sebastian Broms till Resumé.

Varför väljer ni att ta beslutet att rikta in er mer mot design?

För tio år sedan kunde man som digitalbyrå gå in och hjälpa ett bolag med det mesta. I dag har de fler specialister inhouse och det finns väldigt många nischade byråer som är duktiga inom sitt gebit. På Oakwood har vi alltid haft en ambition om att vara bäst på det vi gör och det är väldigt svårt att vara bäst på allt, säger Sebastian Broms.

Sedan byrån började kommunicera sitt nya erbjudande till kunder har man knytit till sig en rad olika uppdrag för alltifrån startups till modevarumärken som Tretorn och Fjällräven.

De senaste åren har byrån tampats med att bibehålla vinstmarginalerna och sett sin omsättning stanna av. Åren 2010 till 2014 hade byrån en marginal på mellan tio och 15 procent. De senaste åren har den istället rört sig kring fem med en bottennotering på 0,95 procent för 2017.

– Vi är inte ensamma i branschen om att ha det problemet. Lönerna har drivits upp samtidigt som timpriserna stannat på samma nivåer. Att vi dessutom var så breda i erbjudandet innebar att vi hade väldigt många specialister på byrån, säger Sebastian Broms.

Förra året hade byrån som en följd av erbjudandeomställningen en nedgång i antalet anställda. I dag letar man återigen nya medarbetare och Sebastian Broms hoppas att byrån kommer kunna leverera positiva siffror redan nästa räkenskapsår.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Anna FrickOakwood

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.