Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Oatly-grundaren: Arlas marknadschef spottade ut vår dryck

Publicerad: 13 September 2019, 06:28

Oatly och Arla har legat i fejd i många år. Den senaste kampanjen från Oatly var - återigen - en attack mot den traditionella mjölken.

Arla trodde inte att Oatly-drycken skulle slå igenom enligt bolagets grundare, Zelmerlöws reklam för MEDS kritiseras hårt och Zuckerberg i bluffannonser på Facebook. Detta är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

OatlyMark ZuckerbergMorgonsvepet

I podcasten Loungepodden berättar Oatlys grundare Rickard Öste om att han för 25 år sedan försökte locka Arla till sitt bolag. Men Arla trodde inte på att drycken skulle slå.

– Jag ringde marknadschefen på Arla och sa "ska du inte komma ner och smaka på framtidens mjölk?". Han tog sig faktiskt tid att flyga ner, säger Rickard Öste i podden.

Men sen tog det alltså stopp.

– Vi var på labbet. Han tog en klunk och spottade ut det i vasken. "Det här kan ni aldrig sälja" sa han och tyckte det var helt ointressant. Vi var lite missmodiga men gav oss inte. Vi tyckte ju den smakade riktigt bra, säger han.

I Aftonbladet avböjer Arla att kommentera saken.

– Vi tycker att Oatly måste kunna sälja sina produkter utan att använda oss i sin marknadsföring. Vi har inga kommentarer om Oatly överhuvudtaget, säger Erik Bratthall, presschef på Arla, till tidningen.

"Zelmerlöws reklam ett bottenrekord i själlöshet"
I Svenska Dagbladet går skribenten Lotta Lundberg till hård attack mot nätapoteket MEDS reklamfilm med Måns Zelmerlöw som lanserades tidigare i veckan. Hon kallar filmen själlös och konstaterar:

"Ett land så besatt av sin folkhälsa att man inte får ta en cigg på trottoaren, hur kan det tillåta denna vilseledande reklam? Måns Zelmerlöw, vår nya herde, sitter i stallet och klappar sina får."

Hon menar att vi i allt högre grad diagnostiseras och att det då ger en föreklad och infantil bild av hälsoproblemen när måns rider naken på en häst över ängarna. Hela texten finns att läsa här.

I samband med att filmen lanserades sa marknadsdirektören Marika Baltscheffsky så här till Resumé:

– Och det är ändå många scener som inte kom med! Skämt åsido har vi gjort en film som driver med alltifrån Måns kärlek till MEDS till olika reklamklyschor. Vi är en utmanare i branschen och vill sprida lite glädje med vår kommunikation.

Zuckerberg i bluffannonser på Facebook
Breakit har i flera artiklar belyst problematiken kring bluffannonser för kryptovalutor som figurerar i sociala medier. Hittills har bland andra Filip Hammar och Leif GW Persson råkat ut för att ofrivilligt ha använts i bluffmakarnas annonser. Nu är det Facebook-vd:n Mark Zuckerbergs tur.

"I samma sekund som det lanserades skapade det redan nya miljonärer. Kan detta vara den bästa investeringen 2019?", står det i annonsen, enligt Breakit.

Amazon öppnar Alexas svarsprogram för alla
Nu utökar Amazon ett program som låter Alexa-användare bidra med svar på frågor som AI-assistenten inte kan. Nu kan vem som helst använda programmet, som tidigare bara var tillgängligt för de som hade en särskild inbjudan. Man kan flagga svar som man anser är felaktiga, men det går också att göra tummen upp eller tummen ner för svar som användare har bidragit med. Det skriver The Verge.

Google Photos får stories-funktion för minnen
Nu gör Google en Instagram och Snapchat – det vill säga lanserar en stories-funktion till Google Photos som de döper till "memories". Men i stället för att användarna lägger till egna stories automatgenereras dem med syfte att blicka tillbaka på minnesvärda stunder.

– Vi ser att användarna gärna scrollar långt ned och tittar på fem år gamla bilder. Vi ser att de söker efter specifika stunder, och vi började fundera på hur vi skulle kunna göra den saken enklare, säger Shimrit Ben-Yair, chef över Google Photos, till Techcrunch.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.