Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Oatly om Arlas lansering: "De har vaknat väldigt sent"

Publicerad: 14 februari 2019, 15:18

Martin Ringqvist är creative director på Oatly.

Efter många års rivalitet i mejerihyllan har Arla gett sig in på Oatlys område genom att lansera havrebaserade produkter. Oatlys creative director Martin Ringqvist säger att man självklart tittar på vad Arla gör – men att man samtidigt "försöker se utanför sandlådan".


Arla meddelade i början på veckan att man ger sig in på konkurrenten Oatlys segment genom att lansera tre nya produkter som kombinerar mjölk och havre.

Enligt Arla har satsningen dock ingenting med Oatly att göra. Arla kallar produkterna för en “innovation” som tagits fram på grund av att man anser att de alternativ till mjölk som finns idag inte är tillräckligt bra.

– Vi tittar inte på Oatlys produkter eller utspel utan fokuserar på att vara relevant för våra kunder genom en bra mix i hyllan, sade Kristina Hammerö, kategoriansvarig för Mjölk på Arla Sverige, till Resumé.

På Oatly är man dock inte lika imponerade av beskrivningen av produkterna som en "innovation". Oatlys creative director Martin Rinqvist undrar om Arlas innovation "nått hela vägen fram" då den endast till hälften består av havre, och hänvisar till forskning som visar att havre har en mindre klimatpåverkan än komjölk.

"Kanske är de typ… halvvägs?",  skriver han i ett mail till Resumé.

Att Arla ger sig in på havreområdet – kommer det påverka er kommunikation på något vis givet att den alltid har handlat mycket om att vara ett alternativ till mjölkprodukter?
“'Vi tittar inte på Arla - vi kört vårt eget race'. Haha! Nä, det är väl klart att vi tittar på vad våra konkurrenter gör och hur de agerar, annars vore vi ju korkade. Men samtidigt försöker vi se utanför sandlådan. Just nu står vi exempelvis i startgroparna för en kampanj som fokuserar på varför det är så viktigt att vi inte bara tänker på vad vi äter, utan också på vad vi odlar. Och det har inte med något 'mjölkkrig' att göra överhuvudtaget".

Enligt Martin Ringqvist ser Oatly Arla endast som en i mängden av konkurrenter på marknaden.

"Och de har vaknat väldigt sent. Men ingen skulle bli gladare än vi om de satsade mer på havre och mindre på mjölk. Vad det i så fall skulle betyda för vår reklam har jag svårt att svara på. Jag vet inte ens vad jag ska skriva på hyllvippan till vår gurtlansering i Finland. Den skulle varit klar i morse".

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.