Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Oatly slår tillbaka: "Attackerar inte svenska bönder"

Publicerad: 18 September 2019, 09:07

Oatly har fått stor uppmärksamhet för "Spola Mjölken".

Oatlys kommunikationschef Linda Nordgren rycker ut till försvar av den brett uppmärksammade kampanjen "Spola mjölken". I en debattartikel slår hon ifrån sig kritiken om att den skulle handla om en attack på svenska bönder.


Ämnen i artikeln:

Oatly

För drygt en vecka sedan lanserade Oatly reklamkampanjen "Spola mjölken" i en referens till den klassiska informationskampanjen "Spola kröken" från 70-talet. Sedan dess har Oatlys varumärke fått stor uppmärksamhet i både sociala och redaktionella medier och debatten kring kampanjen har gått varm.

Sveriges bönder upplever att Oatlys kaxiga kommunikation gentemot mjölkindustrin har gått för långt och skapar splittring i branschen. Kritik har även kommit från politiskt håll, bland annat från centerpartisten Helena Lindahl (C) som menar att Oatly är "djupt oärliga" i sin marknadsföring. Hon anser att det är oetiskt av Oatly att prata om hållbarhet då man ägs av bolaget China Resources som investerar kraftigt i kolkraftverk.

Nu svarar Oatlys kommunikationschef Linda Nordgren på kritiken i en debattartikel i Aftonbladet. Där skriver hon att Oatly aldrig har försökt undanhålla information om att de har ett kinesiskt bolag som delägare.

"Varför skulle vi det? Transparens är oerhört viktigt för oss och vi hade aldrig varit i den position vi är i dag utan nuvarande ägarstruktur".

Hon understryker även att ingen av Oatlys delägare lägger sig i vad eller hur bolaget kommuncierar.

"Vi har många olika ägare, och kan inte styra över deras övriga investeringar. Är det då oetiskt och dubbelmoral att ändå prata hållbarhet?"

Linda Nordgren slår även ifrån sig kritiken om att kampanjen skulle drabba svenska bönder negativt.

"Kampanjen är inte en attack mot svenska bönder, lika lite som 'Spola Kröken' var en attack mot svenska sprittillverkare. Den lyfter ett i längden ohållbart konsumtionsbeteende".

Flera varumärkesexperter som Resumé talat med anser dock att Oatly tar stora risker med "Spola mjölken".

– Oatlys kommunikation bygger på, samt bidrar till, polariseringen i samhället. Man bygger sin egen framgång genom att slå på andra. Talar mindre om sin egen produkt, utan framhäver sig genom att finna en fiende att slå på. Det fungerar säkert, men jag skulle själv aldrig välja den vägen år 2019, säger Björn Rietz, copywriter, creative director och krönikör i Resumé med omkring 35 års erfarenhet av marknadsföring.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

Oatly

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.