Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Oatlys kupp – köpte in sig i Icas reklamsåpa

Publicerad: 18 December 2018, 12:44

Toni Petersson, vd på Oatly – snart kanske i en Ica-reklamdokusåpa nära dig.

Ica auktionerade i Musikhjälpen ut en roll i Icas reklamdokusåpa. Aktionen vanns av Oatly – som nu meddelar att vdn Toni Petersson väntas dyka upp.


Ämnen i artikeln:

OatlyMusikhjälpenICA

En roll i ett avsnitt av ICA reklamsåpa, som för övrigt är världens längsta (hade premiär den 29 november 2001) auktionerades ut i Musikhjälpen – och vanns av Sveriges största havredrycksproducent Oatly för 52 102 kronor.

För att ta reda på mer om processen bakom har Resumé På Oatly-sidan fått tag på Martin Ringqvist, creative director.

Har ni bestämt vem som ska medverka?

– Ja, Toni, vår VD.

Vad är ambitionen med rollen i reklamdokusåpan?

– Vi tänkte att det skulle bli en kul överraskning för Toni (vår VD), att han får vara med i en ICA-film. Eller kul och kul... En överraskning helt enkelt. Med tanke på hur motsträvig han varit när vi velat ha med honom i våra egna filmer är det väl tveksamt om han uppskattar idén, mer än att han såklart ser uppsidan i att vi stöttar Musikhjälpen.

Har ni gjort något liknande tidigare?

– Stöttat andra har vi gjort. Pressat Toni har vi gjort. Men aldrig båda på en gång.

Kommer Toni att ställa upp då?

– Om Toni vägrar får vi väl prata med hans mamma. Det brukar funka. Och då kanske vi lyckas få med båda två. Men vi får väl börja med att prata med ICA och deras byrå King och se vad vi kan hitta på för kul ihop.

Vad förväntar ni er att få ut av det hela?

–Det viktigaste har vi ju redan åstadkommit. Vi har trissat upp priset på budgivningen, vunnit och kunnat bidra med en slant till Musikhjälpen. Sedan hoppas vi såklart att på ett eller annat sätt kunna bidra till en kul ICA-film också.

***

På ICA-sidan har Resumé fått tag på Joakim Bengtsson, head of marketing communication.

Vad innebär rollen?

– Det får vi planera tillsammans med vår reklambyrå King, som producerar filmerna – så får vi se vad Toni vill hitta på.

Men Toni kommer inte hoppa runt i Oatly-dräkt?

– Nä, så blir det inte.

Hade ni räknat med att ett företag skulle kunna vinna auktionen?

– Ja, utgångspunkten för auktionen var att vi ville bidra med så mycket som möjligt till årets idé, som handlade om att alla har rätt att funka olika.

Har ni gjort detta förr?

– Vi har inte auktionerat ut en roll i musikhjälpen tidigare, men vi har tagit in statister.

Ica-reklamsåpan är en riktig långkörare. Är den fortfarande lika het?

– Den funkar lika bra som tidigare.


Ämnen i artikeln:

OatlyMusikhjälpenICA

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.