Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Oatlys nya drag – varumärkeskyddar Arlas "brölk"

Publicerad: 18 September 2019, 11:26

Arlas kampanj "Bara mjölk smakar mjölk" var mejerijättens svar på Oatlys kaxiga utspel och har vunnit både guldägg och 100-wattare. Nu har Oatly valt att varumärkesksydda kampanjens påhittade alternativ för mjölk "pjölk", "trölk", "brölk" – vilket fått Arla att kalla in advokater.


Ämnen i artikeln:

OatlyArla100-wattaren

Efter en flera års lång kamp mot Oatly – som till och med hamnat i rättsalen – valde Arla till slut att svara på havredryckens kaxiga utspel. I kampanjen "Bara mjölk smakar mjölk" som lanserades i augusti förra året tog Arlas byrå Åkestam Holst fasta på mjölkens starkaste produktfördel gentemot växtbaserade måltidsdrycker: att de flesta svenskar säger att de gillar smaken av mjölk.

I kampanjens reklamfilmer används påhittade alternativ för mjölk, kallade "pjölk", "trölk", "brölk" eller "sölk".

"Bara mjölk smakar mjölk" har blivit hyllad och plockat hem presigefulla priser som ett guldägg i integrerat och en 100-wattare för bästa konsumentkampanj.

LÄS MER: "Kritiken mot Oatlys reklam fortsätter: 'Ett lågvattenmärke'"

Nu skriver Aftonbladet att Oatly har valt att varumärkeskydda namnen på Arlas påhittade mjölkalternativ. Det har fått Arla att kalla in juridisk hjälp.

– Vi har skickat in en invändning som bestrider de här registreringarna från Oatly. Vi anser att den har skett i ond tro. För oss är det solklart att vi var först med de här namnen. Så det pågår just nu en rättslig process i ärendet, säger Kristina Hammerö, kategoriansvaring för mjölk på Arla, till Aftonbladet.

Oatly hävdar att de inte försökt stoppa Arlas kampanj eller att registreringarna har skett i ond tro.

– Nej, det stämmer verkligen inte. Det är perfekt för oss att de driver smakargumentet. Så kan vi lyfta viktigare frågor som hälsa och klimat, säger Martin Ringqvist, creative director för Oatly Norden.

– Det var ju uppenbart att Arla använde de där hitte-på-namnen som en beteckning på våra produkter. Ett smart sätt att säga Oatly, utan att säga det liksom. Och vi tyckte det var väldigt bra namn. Därför började vi använda dem själva.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Ämnen i artikeln:

OatlyArla100-wattaren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.