Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

”Obehaglig skräckpropaganda”

Publicerad: 15 September 2010, 08:24

Socialdemokraterna och de rödgröna anklagar nu Villaägarnas riksförbund för att bedriva skräckpropaganda. I en helsidesannons med en gravsten över fastighetsskatten säger Villaägarna att "Ingen går säker" för fastighetsskatt om de rödgröna vinner valet.


Ämnen i artikeln:

Val 2010RödgrönaSocialdemokraterna

Annonsen.

Frågan om fastighetsskatten hade en framskjuten roll i valrörelsen 2006. Enligt Villaägarnas annons kunde skatten begravas året därpå. Men i annonsen är budskapet att den dyker upp på nytt om de rödgröna vinner valet.

– Det här är mycket obehaglig skräckpropaganda, säger Carina Moberg, som är Socialdemokraternas talesperson i bostadsfrågor.

– Annonsen spelar på döden. Det här är bland det grövsta vi sett under hela valrörelsen, säger hon.
Joacim Olsson, vice vd på Villaägarna, säger att de bara är ute efter att det finns "en färdriktningsskillnad mellan de politiska alternativen".

Många tolkar det som en annnons som direkt tar ställning för Alliansen?
– Nej, absolut inte. Vi vill bara synliggöra att ett av alternativen har på sin agenda att återinföra fastighetsskatten. Vi vill att frågan ska finnas med som parameter när väljarna tar ställning, säger Joacim Olsson.

Skräckpropaganda säger (S)?
– Ja, en del kanske säger det. Vi vill bara visa att så länge fastighetstaxeringen är kvar är det lätt att ändra i systemet.

Annonsen som går i morgontidningarna i storstäderna går också i regiontidningar där frågan om fastighetsskatten tidigare varit het, som i Bohuslän.

Villaägarna har en total budget för opinionsbildning i år på åtta miljoner, varav en stor del satsas under valrörelsen.

– Vi satsar ganska många miljoner på den är kampanjen. Sedan igår har vi också ett event i Kungsträdgården där vi uppmärksammar frågan. Och det kommer fler annonser, exakt hur och var blir en överraskning, säger Joacim Olsson.

Gravkampanjen har utformats av Saatchi & Saatchi.

Janne Sundling


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev