Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ogilvy förtydligar HSB:s profil

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

HSB vill bli tydligare - och det är Ogilvy som fått uppdraget att fräscha upp företagets marknadskommunikation och 80-åriga logotyp. I uppdraget ingår bland annat att skapa en ny och enhetlig grafisk profil för hela organisationen och förtydliga och förnya den gamla loggan.


...och efter." BORDER="0"...och efter.Före..." BORDER="0"Före...Det är en känslig fråga som har med tradition och historia att göra. Uppdraget gick till Ogilvy eftersom HSB tidigare har samarbetat med dem.- Vi är en kooperativ organisation och det var viktigt för oss att hitta en byrå som förstår vad vi står för, säger Åke Johansson, marknadsansvarig på HSB.På HSB har en intern varumärkesgrupp genom enkätundersökningar hos allmänhet och anställda kommit fram till att det finns en positiv inställning till varumärket HSB - men att företagets värderingar är svårare att sätta fingret på.Nu arbetar HSB för att bli tydligare. Ett led i arbetet är den nya loggan. Tidigare har företaget haft två logotyper - dels den snirkliga gamla skölden som sitter på alla bostadshus dels bokstavslogotypen.- Från början var det tänkt att skölden bara skulle användas vid mer högtidliga tillfällen. Men det blev en sammanblandning. Den nya logotypen utgår från den gamla, inarbetade skölden, men nu ska det vara lättare att identifiera just förkortningen HSB, säger Åke Johansson.HSB har definierat företagets mjuka värderingar med orden: engagemang, trygghet, hållbarhet, omtanke och samverkan.- Först efteråt såg vi att begynnelsebokstaven i varje ord bildar ordet ethos. Det betyder "förtroende för den som talar" på grekiska.Den första kampanjen signerad Ogilvy är planerad till nästa år.

Jessica Claesson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.