Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ogilvys guldskräll

Publicerad: 25 juni 2009, 08:33

Ogilvy tar hem byråns första guld någonsin i Cannes Lions. De tar även Sveriges första guld i festivalen. De tar det för sin redan Guldäggsbelönade kampanj för Svenska FN-förbundet.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsOgilvy

Ogilvys kampanj för Svenska FN-förbundet har vunnit både Guldägg och Guldlejon.

– Styrkan ligger i att de visar vad man kan göra med utomhusmediet genom att visa upp riktiga föremål från kriget i Georgien. Det är på riktigt och genuint. Vi läser om krig varje dag men känner oss inte nära det. Det här bidraget var väldigt starkt och fick oss i juryn att känna oss berörda, säger jurymedlemmen Jurgen Krieger om bidraget.

Han får medhåll från sin jurykollega Victor Ng:
– Det vackra med det är initimiteten att se någons personliga tillhörigheter på det här sättet. Det var väldigt berörande.

Ogilvys kreatörsgäng med copys Mikael Ström och Björn Persson, ad:n Attila Kiraly och cd:n Björn Ståhl fick blixtflyga till Cannes för att ta emot guldet.

– Vi är goa och glada. Fantastiskt roligt givetvis, säger Mikael Ström.

Han får medhåll från Björn Ståhl:
– Det här byråns första guld någonsin i Cannes. Dessutom grabbarnas första. Vi hade hoppats, men hade inte vågat ta ut något i förskott. Vi är otroligt glada och stolta!

Ogilvys bidrag var enligt juryn uppe för diskussion om ett Grand Prix, men det kunde inte få det då det är en välgörenhetskund.

Men Grand Prix gick istället till Sydafrika och byrån TBWA/Hunt/Lascaris Johannesburg för deras kampanj för The Zimbabwean.

– Det är något nytt och unikt, ett nytt sätt att tänka kring socialt ansvarstagande. Vi ville ge priset till den då vi kände att det kan vara sista gången traditionellt utomhus vinner ett Grand Prix i Cannes. Det här bidraget visar hur själva mediet kan vara budskapet, säger jurymedlemmen Rob Belgiovane.

Det stod mellan det bidraget och BBH New Yorks ”Oasis dig out your soul” som fick nöja sig med ett guldlejon.

– Det är en mer integrerad kampanj. Och en helt annan definition av vad utomhus är, säger Rob Belgiovane om bidraget.

Totalt skickades det in 4498 bidrag i kategorin, det är 23 procent mindre än förra året.  Sverige hade skickat 97 bidrag i år.

Ladda ner vinnarlistan

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Cannes LionsOgilvy

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.