Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ökad byråintäkt för Doberman som säljer av dotterbolag

Publicerad: 17 Juli 2018, 11:39

Michael Burkin och Lisa Lindström

Mellan 2016 och 2017 har Dobermans byråintäkter ökat med cirka 14 miljoner. Samtidigt har man sålt av merparten av aktierna i investerings-och affärsutvecklingsbolaget Doberman Forward AB.


Ämnen i artikeln:

BokslutNew YorkIKEA

Doberman Group AB fortsätter att hålla en jämn omsättningskurva. I bolagsgruppen ingår designbyråerna Doberman AB och Doberman Inc, varav det sistnämnda ett är ett stationerat i New York sedan 2013.

Även investerings-och affärsutvecklingsbolaget Doberman Forward AB ingår i Doberman-gruppen och ägs numer till 27 procent, efter att delar av bolaget sålts till externa ägare under 2017.

Med en omsättning på strax över 109 miljoner kronor, har man ökat med fem miljoner sedan föregående år 2016. Doberman Group AB har även under samma period ökat sin vinstmarginal med exakt tre procent, med en siffra på 4,21 procent. Byråintäkten har ökat med cirka 14 miljoner mellan 2016 och 2017.

Under 2018 ser det ljust ut. I juni kammade Doberman hem ett samarbete med möbeljätten IKEA, där de har i uppdrag att forma nyskapande IKEA-produkter och vidareutveckla existerande produkter.  

Sedan tidigare har bolaget placerat sig på Hammer & Hanborgs topp tio-lista över de mest innovativa företagen i Sverige 2017. Med motiveringen "Arbetar mänskligt, kreativt och inspirerande" hamnade man på en åttonde plats efter jättar som Google, IKEA och Spotify.

– Det är så klart oerhört kul att bli uppmärksammade för just detta! För innovation händer inte i ett vakuum. Det sker ur ett långsiktigt, medvetet arbete och den nivå av innovation som vi levererar till våra kunder ställer också krav på oss själva i allt från kultur till kompetens och arbetssätt. Allt sitter ihop, sa Lisa Lindström, vd på Doberman, i samband med utmärkelsen.

På designbyrån i New York plockade Doberman in Michael Burkin 2017, som tidigare varit affärsutvecklingschef på designbyrån Smart Design. Resumé skrev då att byrån fokuserade på att rekrytera fler medarbetare för att möta kundens behov.

– Det går fort när man har roligt! Vi är redan inne på vårt fjärde år i New York och efter vår etableringsfas står vi nu inför en mognadsprocess. Vi ska växa, vi ska förverkliga idén om vår drömarbetsplats och framförallt, vi ska ta oss an fler riktigt utmanande uppdrag. Michael är del av en långsiktig plan för att driva allt detta och Anders får nu möjligheten att helhjärtat fokusera på våra kunder, sa Lisa Lindström, koncernchef på Doberman i en kommentar.

Doberman Inc i New York är också medräknat i bokslutet och totalt har Doberman Group AB växt från 72 anställda 2016 till 79 anställda 2017.

Doberman hamnade på tredje plats i Årets Byrå 2018, bland digitalbyråer som omsätter över 25 miljoner.

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

BokslutNew YorkIKEA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.