Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Oktober

Publicerad: 8 november 2007, 12:23


När vi går mot slutet av 2006 verkar det som konsumtionsmönster återgår till mer säsongsbundna och ”normala” vanor. Sommareffekten är bortblåst och varumärken som kopplas samman med snabbrörliga konsumtionsvanor tar stora steg framåt.
H&M, Willys och Lindex tillhör de varumärken som ökar mest jämfört med samma månad förra året.
– Klädkedjan Lindex har gått starkt framåt och kampanjerna med Emma Wiklund har visat sig ge bra effekt, inte bara i klädkategorin utan även i kategorin Accessoarer, kommenterar Mats Isenberg, analytiker på NMA.
Lindex dokumenterade framgångar ligger också till grund för att bolagets marknadschef Johan Hallin utses till Årets marknadschef av tidningen Resumé. (Läs större intervju i Resumé Magasin.)
Underlaget i Varumärkes-SM bygger på NMA:s mätningar av hur varumärken utvecklas i ett 60-tal branscher jämfört med förra året. Förändringen kan jämföras med hur värdet på en aktieportfölj utvecklas.

Snabbt resultat
En av årets mest uppmärksammade förflyttningar är förstås namnbytet från Föreningssparbanken till Swedbank. 
Det är en varumärkesresa  som budgeterats till 300 miljoner kronor.  Investeringen har också gett snabbt resultat med det givna utfallet: Föreningssparbanken minskar på bekostnad  av Swedbanks ökning. 
– Namnbytet från Föreningssparbanken till Swedbank börjar nu få effekt i kategorin banker. Ett namnbyte är alltid en utmaning, och vi ser att banken inte ännu inte ökat lika mycket i Swedbank som man tappat för Föreningssparbanken, säger Mats Isenberg.
Datorillverkaren och tillväxtundret  Dell, som under tidiga hösten uppmärksammades för att man återkallade vissa modeller som drabbats av batteriproblem,  är på stark frammarsch. 
– Från förra månaden då Hewlett-Packard återfanns på topplistan är det nu datortillverkaren Dell som uppvisar starkast utveckling i datorkategorin.
Mats Oretorp är marknadschef på Dell. Han förklarar förflyttningen:
– Sedan ett år tillbaka driver vi stora rekryteringskampanjer på universitet och högskolor. Då har vi också nått en stor beslutsgrupp för it-intresserade  konsumenter  och studenter.
Bolaget har också ändrat sin strategi.
– Vi ligger fortfarande tungt i print, men har gått över till en marknadsföring som inte är lika prisorienterad. I stället jobbar vi mer med värdebaserad kommunikation. Tidigare lyfte vi upp priset i annonserna väldigt hårt och förklarade till exempel att en bra bärbar dator inte behövde kosta mer än 6 000 kronor. Nu lyfter vi konsumentens behov och presenterar en lösning.

Cdon draglok
Mats Wester, Spendrups, har haft en mycket stark höst och legat stadigt över 40 punkter.
– Det tyder ändå på en viss kontinuitet i valet av företag och varumärken.  Cdon och Samsung har varit dragloken.  Lindex har kommit starkt på slutet, men jag hade väntat mig att de skulle ha gett resultat tidigare.
Spendrups har också haft ett bra år och flera varumärken har utvecklats starkt. 
– Dels har den varma sommaren bidragit till en lång säsong, dels har vi tagit marknadsandelar. Vårt Loka har gått mycket bra
Jochum Forsell, vd på Initiativ Universal, ligger på andra plats. Han har satsat på en relativt tekniktung portfölj.
– Den är anpassad till den snabba tekniska utvecklingen. Vi vet ju till exempel att hela tv-branschen är digitaliserad inom ett par år. Och redan när jag såg Comhems reklamfilm med modellfigurer för ett år sedan förstod jag att den skulle fortsätta att sticka ut.
Han såg också en potential i Eon eftersom det bolaget, liksom de andra elbolagen, kommer från låga nivåer.
– De är ju inte är så populära i de breda folklagren. Men jag gillar Eons mänskliga reklam. Den får ett stort genomslag.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.