Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 6 februari 2014, 13:11
Allers familjetidningar går mot strömmen och gör uppenbarligen något rätt. Det säger Resumes analytiker Olle Lidbom när han gått igenom Orvesto-siffrorna.
– Det är spännande att se att Allers alla familjetidningar ökar sin räckvidd medan Egmonts Hemmets Journal tappar, säger Olle Lidbom. Allers gör uppenbarligen något som konkurrenterna missar.
Efter att ha gått igenom de nya siffrorna i Orvesto Konsument ser Olle Lidbom några trender som verkar hålla i sig.
– Siffror generellt trista, men om man ska se till de positiva trenderna så verkar det vara så att organistationstidningarna har lyckats i sin ambition att nå fram. Tidigare har räckvidden varit väldigt avhängig medlemsantalet, men de senaste årens satsning på oavhängighet och bättre journalistik verkar har lönat sig.
– Ska man se till det negativa siffrorna så tycker jag mig kunna se att det verkar vara de tidningar som har stor del lösnummerförsäljning i mixen som har problem, fortsätter han. Undantaget är väl Filter som nu ligger stadigt över 100 000 trots att man har en förvånansvärt stor del lösnummerförsäljning.
Krister Berntsson