Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

OLW totalsågas av MER

Publicerad: 29 Oktober 2008, 13:10

OLW:s reklamfilm från nya byrån Åkestam Holst möter hård kritik hos Marknadsetiska Rådet (MER). Humorn i filmen når inte fram, utan rådet skriver att det är stötande och smaklös lyteskomik.


Bild från den kritiserade filmen.

MER har det senaste veckorna avgjort sex ärenden. OLW:s nya reklamfilm var ett av ärendena. I filmen frågar en enbent man en trebent man om han inte vill dela med sig. Den trebente mannen drar fram en chipspåse och säger: "av de här goda".

Den här ordväxlingen gick inte hem hos MER.
"Även om många betraktare säkerligen förstått att filmen var avsedd att vara humoristisk ansåg rådet att den aktuella scenen stred mot god affärssed genom att den allmänt kunde uppfattas som stötande och smaklös lyteskomik. MER fällde också reklamen då den ansågs utgöra ett typexempel på sådan dålig smak och undermålig reklam som riskerar att undergräva allmänhetens förtroende för reklam och marknadsföring", skriver de i sin fällning.

Även Månpocket fälldes för marknadsföringen av Camilla Läckbergs bok Tyskungen. I utomhuskampanjen stod det "Tyskjävel" i rubriken. Detta ansågs stötande och kampanjen fälldes. Volvofinans åkte också dit i en webbkampanj där man skulle reta en indian så att han sköt en giftpil. Sedan skulle man avgifta sig med ett billån. MER ansåg att annonsen förmedlade en fördomsfull och diskriminerande syn på sydamerikanska indianer.

Resume.se har tidigare rapporterat om en kampanj från Cubus där barn spelar elgitarr i en vattenpöl. Något som kan vara livsfaligt. MER fällde kampanjen.

Nätbutiken Hälsoklubben och Friends reklam friades av rådet.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.