Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Omnicom tappar 3,6 procent globalt

Publicerad: 18 Juli 2019, 07:18

Foto: Mostphotos

Omnicoms globala intäkter för andra kvartalet sjönk med 3,6 procent. En positiv nyhet är att området sjukvård var en stor draghjälp.


Ämnen i artikeln:

BokslutDDBBBDOOmnicomTBWA

Omnicom, som äger byråer som BBDO, DDB, TBWA och Drum, backade med 3,6 procent till 3,8 miljarder dollar i intäkter under andra kvartalet, jämfört med 3,9 miljarder dollar under samma period 2018. Rörelseresultatet växte med 6,5 miljoner dollar, upp 1,8 procent från 370,7 miljoner dollar.

Ökningen ska bero på organisk tillväxt inom annons och sjukvård. Hälsa ökade med 8,4 procent, följt av 4,4 procent för annons och 1,9 proient inom CRM. Områden som minskar är bland annat PR.

Europamarknaden hade en organisk tillväxt på 1,5 procent. USA gick som väntat starkast med en uppgång på 3,2 procent.

Vd:n John Wren hyllar byråerna i gruppen och framför allt deras vinster i Cannes, där flera plockade hem lejon. Anledningen till att Omnicom går bra är deras engagemang för kreativitet, menar han.

– Omnicom grundades av kreatörer. Det är inte något som kan förvärvas eller säljas, säger han i en kommentar.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Ämnen i artikeln:

BokslutDDBBBDOOmnicomTBWA

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.