Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

"Omregleringen av spelmarknaden är en framgångssaga"

Publicerad: 25 Mars 2019, 08:28

Civilminister Ardalan Shekarabi (S).

Foto: Wikimedia commons

Tiden spelbolagen har på sig att uppnå en märkbar förändring av sin marknadsföring börjar rinna ut. I en intervju med Resumé förklarar civilminister Ardalan Shekarabi (S) bland annat varför han så hastigt inpå omregleringen valde att hota med lagstiftning och varför det kan bli aktuellt med ett totaltförbud mot spelreklam.


Ämnen i artikeln:

Svenska SpelArdalan ShekarabiSpelreklam

I slutet av den här veckan infaller ett ödesdatum för spelbolagen med svensk licens. Civilminister Ardalan Shekarabi (S), som anser att spelreklamen har blivit alltför omfattande och aggressiv sedan omregleringen, har gett de 69 licenserade spelbolagen på sig till den sista mars att visa på en märkbar förändring. Annars utesluter han inte att gå vidare med lagstiftning.

Ministerns höga tonläge kring situationen på den nya spelmarknaden har väckt starka reaktioner i branschen. Framför allt finns en kritik mot att Ardalan Shekarabis agerande varit alltför skyndsamt. Bara en och en halv månad efter att omregleringen trädde i kraft kallade han branschens till möte med sitt ultimatum, då många menar att man ännu inte hunnit se de fulla effekterna av omregleringen.

I en intervju med Resumé förklarar civilministern varför:

– Det som har väckt starka reaktioner i breda grupper under de senaste månaderna är snarare än utformningen aggressiviteten i reklamen, den totala omfattningen. Det påverkar konsumenternas inställning. Vi kan inte titta på varje specifik reklaminsats, utan måste utgå ifrån helheten. Jag såg därför anledning att skicka en tidig signal till branschen, säger han till Resumé.

Enligt civilministern riskerar omfattningen på spelreklamen leda till en situation som står i strid med den nya lagen.

– Jag vill ju ha ett licenssystem med en folklig förankring, det var därför jag lade ned fyra år under den förra mandatperioden på att få fram en sådan. Men fortsätter den här situationen kommer det råda förhållanden på spelmarknaden som står i strid med de förväntningar som medborgarna har vad gäller konsumentskydd och då faller hela legitimiteten för den modell vi har lagt ned så mycket energi på att genomföra. Därför agerade jag tydligt.

– I första hand uppmanar jag branschen att självreglera och på så vis minska behovet av tvingande lagstiftning. Utifrån vad spelbolagen presenterar den sista mars kommer vi behöva fatta beslut huruvida den eventuella lösningen är tillräcklig och leder till en märkbar förändring, eller om vi behöver gå fram med lagstiftning, fortsätter han.

Är den här situationen ett underbetyg till hela omregleringen?
– Jag tycker inte att omregleringen är för otydlig. Omregleringen är en framgångssaga på så sätt att den lyckats med hög kanalisering av bolagen. Den stora frågan var: kommer spelbolagen ansluta sig till det här systemet? Kommer Sverige lyckas återta kontrollen över spelmarknaden eller kommer bolagen ställa sig utanför? Nästan alla har gått med i licenssystemet, så där har vi svaret. Det ger oss verktyg att justera lagstiftningen där vi ser behov, det har vi makten att göra idag, vilket vi inte hade tidigare.

Branschorganisationerna Sper och Bos anser att ditt krav på förändring är för otydligt. Är det en konkret plan från spelbolagens håll som du vill ha till den sista mars, eller en faktisk effekt?
– Vad jag vill ha är en tydlig handlingsplan för hur självregleringen ska hanteras. Det finns många andra områden där branscher jobbar med självreglering, så det är inte något nytt fenomen. Nu ligger bollen hos spelbolagen. Jag vill ha en handlingsplan som leder till en märkbar förändring.

Kommer spelbolagen att hinna innan den sista mars?
– Det vill jag inte spekulera i, nu ligger som sagt bollen hos dem. Jag vill visa dem respekt under tiden som är kvar och låta dem hantera sina egna processer. Men sedan kommer vi naturligtvis studera deras svar och se hur regeringen ska förhålla sig till det.

Branschen har svårt att tolka begreppet måttfullhet och menar att det alltid kommer vara en tolkningsfråga. Svenska Spel, som ägs av staten, har efter omregleringen startat ett onlinecasino. Skulle du säga att Svenska Spels casinoreklam är ett exempel på måttfull spelreklam?
– Jag kan inte kommentera enskilda exempel. Det är Spelinspektionen och Konsumentverket som är ansvariga myndigheter och som ska driva processer mot de som gör marknadsföring som strider mot det som står i lagen. Jag kan inte lägga mig i den tillämpningen. Men i propositionen finns en sida där vi anger exempel på vad som är måttfull reklam och inte, vilket ger en signal om hur begreppet ska tolkas.

När det gäller att reglera mängden spelreklam – vems ansvar är det? Spelbolagen eller medierna?
– Nu har vi skickat en signal till spelbranschen, och inväntar spelbranschen svar. Det har inte förts någon dialog med mediebranschen, det har inte varit vårt fokus. Självklart hindrar inte detta medierna från att ta eget ansvar och initiativ såsom de gör på andra områden, men signalen från regeringen har gått till spelbranschen.

Hur ser du på risken att inte kunna upprätthålla mångfalden på mediemarknaden om spelreklamen kraftigt begränsas? Många medier, inte minst kvällspressen, får en stor del av sina annonsintäkter från just spelreklam.
– Vi börjar med självreglering och visar det sig att det inte leder till en märkbar förändring behöver lagstiftning användas som verktyg. Jag utesluter inte att det kan uppstå en situation där vi måste använda oss av ett totalförbud som spelreklam, men det är sistahandsalternativet. Lyckas vi genom branschens eget initiativ uppnå en hållbar situation för spelreklamen utan att totalförbjuda, då är det alternativet att föredra. Jag har ett proportionerligt förhållningssätt till det här. Vi vidtar de åtgärder som krävs, och går inte längre än så. Men det är uppenbart att dagens situation står i strid med syftet med hela omregleringen och lagstiftningen, men också med den allmänna rättsmedvetenheten och folkviljan.

Om spelbolagen inte uppnår den förändring du vill se – hur nära ligger en lagstiftning på området?
– Vi kommer agera skyndsamt. Det finns ingen anledning att vänta.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.