Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Omtanke ska positionera McDonald´s

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

På torsdag rullar McDonald´s nya reklamkampanj igång i Sverige som bygger på en ny kommunikativ plattform, influerad av 60-talet. Den sex år gamla taglinen "Livet har sina goda stunder" byts också ut mot den nya "Big Love".


- Som reklamare kan man ibland undra vad en slogan egentligen betyder för ett företag, men någonstans ska den ju ändå vara stamcellen för varumärket, det är DNA:t finns, säger Carl Lewenhaupt, copywriter och tillsammans med ad Olle Mattson, kreatör bakom det nya reklamkonceptet för McDonald´s.Det frilansade kreatörsparet har arbetet med uppdraget under ett bra tag, med målsättningen att tydliggöra vad McDonald´s står för och uppdatera kommunikationen.-Det har ju hänt en hel del i samhället de senaste sex åren. Samhället har blivit så segregerat på flera många sätt, både mellan raser men också när det gäller skola och vården. Därför vill vi visa att på McDonald´s kan alla människor mötas och äta en middag för femtio spänn.Den nya kärleksfulla taglinen "Big Love" ska också positionera McDonald´s som ett företag som visar omtanke - inte bara mot kunder och medarbetare utan även mot miljön och samhäller där det verkar.I varumärkesarbetet har ordet "omtanke" hela tiden funnits med som en röd tråd och det ska också genomyra all kommunikation. Kampanjen, med svartvita bilder på vanliga människor, kombinerat med färgrann text med det nya temat "Big Love" blir också startskotet för McDonald´s nya reklam.- Vi har absolut inte gjort en 60-tals kampanj, bara lyft in vissa värderingar som även var stora då som medmänsklighet över gränserna och även när det gäller en del av formspråket.Kampanjen kommer att gå brett i print, tv, utomhus, på restaurangerna och för första gången på länge även i tv. Filmen är regisserad av Jonas Åkerlund på Pettersson Åkerlund. Projektledare är Johan Salander på Leo Burnett.

Pia Grahn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.