Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Omvänd röstassistent ska minska ensamheten bland äldre

Publicerad: 2 Maj 2019, 13:13

Stockholm Exergis omvända röstassistent Memory Lane ska hjälpa till att minska ensamheten bland äldre. Tjänsten är helt framtagen av Accenture Interactive och är ett av de första projekten i världen där de varit med från start till mål.


Ämnen i artikeln:

Stockholm ExergiAccenture Interactive

En av de senaste årens tydligaste branschtrender har varit traditionella konsultverksamheter som Accenture, Deloitte och PwC satsning på kreativa avdelningar. Den kanske mest uppmärksammade satsningen är Accenture Interactive, som för en dryg månad sedan köpte upp en av världens mest framstående reklambyråer i amerikanska Droga5.

Och Norden är ett område där bolaget varit speciellt aktiva. Dels genom förvärv av byråer som Kaplan, Hjaltelin & Stahl och The World Loves. Under managing directorn Mattias Boman och den kreativa chefen Adam Kerj börjar man nu närma sig målet – "The Experience Agency".

Nu presenterar man den första kampanjen/tjänsten där man enligt Adam Kerj visar på den styrka som finns i bolaget, både den kreativa och den tekniska. Tillsammans med energibolaget Stockholm Exergi, tidigare Fortum Värme, har man tagit fram "Memory Lane". Tjänsten fungerar som en omvänd röstassistent där assistenten ställer frågorna snarare än användaren. Syftet med tjänsten är att minska den ensamhet som många äldre svenskar lider av. Med hjälp av assistenten, som ställer individuellt anpassade frågor längs vägen, kan de berätta sin livshistoria. En historia som annars skulle riskera att gå förlorad.

– Som energibolag har vi i över 100 år bidragit till att hålla stockholmare varma med våra energitjänster och samhällsengagemang. Vi ville ta detta ett steg längre genom att göra något för en grupp i samhället som ofta glöms bort, och var övertygande om att Accenture Interactive kunde hjälpa oss att utveckla något som faktiskt gör skillnad. säger Thomas Gibson, kommunikationsdirektör på Stockholm Exergi.

Med hjälp av artificiell intelligens kan röstassistenten välja ut speciella områden som den vill veta mer av för att berätta en fullständig historia. Tekniken är helt framtagen av Accenture Interactives Innovation Center i Sophia Antipolis i Frankrike. Bolaget har även fått patent på tekniken som togs fram under två års tid. I nuläget jobbar Accenture Interactive på att hitta nya användningsområden för tekniken.

– När människor utsätts för litet eller inget socialt umgänge under längre tidsperioder, kan det ha stor inverkan på den mentala och psykiska hälsan. Under de två åren vi la på att utveckla konceptet och mjukvaran för plattformen, upptäckte vi en väldigt stark längtan bland ensamma att dela med sig av sin historia. Det är mot detta som bakgrund som vi ville utveckla en lösning som inte bara kan delta i en aktiv dialog, men också fånga upp och bevara människors historier så att dessa inte går förlorade, säger Adam Kerj, kreativ chef för Accenture Interactive i Norden.

För att ta ytterligare vara på användarnas berättelser kan Memory Lane även sammanställa samtalet och konvertera det till antingen en bok eller en podcast som kan föras vidare till kommande generationer.

– När vi installerade Memory Lane hemma hos äldre på försök, märkte vi hur det direkt resulterade i en dialog som lockade fram gamla minnen och fantastiska livshistorier – historier som tidigare aldrig hade berättats. Hittills har röststyrdteknik sällan setts som ett substitut för mänsklig kontakt, men samarbetet med Stockholm Exergi visar att teknologi kan bidra till minskade avstånd mellan generationer och förbättrad hälsa. Så småningom hoppas vi att plattformen och konceptet ska finnas tillgängligt för alla, oavsett ålder, säger Christian Souche, chef för Accenture Interactive Innovation Center.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.