Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Öppnar butik på Facebook

Publicerad: 5 januari 2010, 13:14

Biluthyraren Avis öppnar butik på Facebook. ”Sverigebilen” kan bokas direkt på Facebook för 20 kronor. – Vi har som första biluthyrare tagit steget ut i sociala medier, säger Christer Ljungqvist marknadschef Avis.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Christer Ljungqvist. Foto: Björn Elgstrand

Avis har tagit fram en ny produkt som de kallar för Sverigebilen. Bilen kan enbart bokas via Facebook av körkortsinnehavare över 23 år för resor från en ort till en annan inom Sverige.

Konceptet kan ses som två, eller tre, flugor i en smäll: Avis får bilarna transporterade till rätt ort och kunden får hyra bilen till en låg kostnad. Dessutom blir det hela marknadsföringsinsats på Facebook.

Enligt Christer Ljungqvist handlar Sverigebilen om så kallade envägsbilar, bilar som ändå ska transporteras från en ort till en annan.

– Vi ser Facebook som en fantastisk och flexibel plattform för viral kommunikation. Det är också ett effektivt och enkelt sätt för kunden att boka sin hyrbil. Vi räknar med att kunna publicera bilar för uthyrning varje vecka, året om, säger Christer Ljungqvist.

Bilarna läggs ut på Facebookgruppen Sverigebilen och den som är med där kan läsa om villkoren och boka bilen där. Facebook är enda kanalen för produkten.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.