Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Oprahs reklam skapade kravaller

Publicerad: 8 maj 2009, 05:33

Oprah Winfrey erbjöd en gratis måltidskuponger för grillad kyckling på Kentucky Fried Chicken. Det ledde till matkravaller på KFC-restauranger och anklagelser om rasistisk reklam.


Ämnen i artikeln:

Oprah Winfrey

Oprahs reklam skapade kaos.

USAs tv-drottning Oprah Winfrey har ett marknadsföringssamarbete med snabbmatsrestaurangen Kentucky Fried Chicken. I går erbjöd Oprah kuponger med gratis grillad kyckling på KFC via sin sajt.

Kampanjen fick ett massivt genomslag. Inte minst i New York där KFC-ställen blev invaderade av folk som hoppades på gratisluncher. Restaurangerna hade inte förberett sig på anstormningen vilket skapade kaos. Folk vägrade att lämna KFC innan de fick sin kyckling och arrangerade ”sit-ins” i protest. De som ville betala för kycklingen blev trakasserade av demonstranterna och först efter att restaurangcheferna hotat med polis gav sig folk iväg.

Under matkravallerna på KCF förekom det även rasistiska inlägg. Grillad kyckling och KFC i allmänhet har blivit profilerat som snabbmat för svarta amerikaner. Det har gått så långt att företag använder sig kopplingen i sin marknadsföring. Tyska Sprehe säljer djupfryst friterad kyckling under namnet Obama-Fingers och ett snabbmatställe i svarta stadsdelen Harlem i New York har döpt om sig till Obama Fried Chicken & Pizza.

Nu funderar amerikansk media om Oprah har spekulerat i kopplingen till KFC i sin egen marknadsföring. Eller om hon bara gillar grillad kyckling.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Oprah Winfrey

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.