Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Oro bland säljarna

Publicerad: 23 december 2008, 12:06

B2B Sales delas upp mellan Privata Affärer och Veckans Affärer. Det har skapat oro bland säljarna som tidigare kunnat sälja åt båda varumärkena.


Så sent som i somras köpte Bonnier Tidskrifter bolaget, som då hette LD Media och byggde upp som Privata Affärers säljbolag. Ägarna Per Laredius och Haig Daniels kunde kvittera ut ett hemligt antal miljoner kronor. De var, enligt Resumés källor, oerhört nöjda med att hinna sälja lagom till den lågkonjunktur som väntas plåga affärspressen särskilt hårt.

Nu väljer Bonnier att splittra upp bolaget, som döpts om till B2B Sales och tjänade två herrar: Bonnier Specialtidningars vd Mats Lodin med Privata Affärer och Bonnier B2B:s vd Jonas von Hedenberg med Veckans Affärer.

Omorganisationen har utlöst oro bland B2B Sales anställda. Enligt Resumés källor får Privata Affärer behålla två dedikerade säljare, medan Veckans Affärer får tre eller fyra säljare. De ska sälja både papper och webb och övriga event för sitt respektive varumärke.

– Jag kan bekräfta att vi ska delas upp, säger Christopher Grenö som är annonschef för Privata Affärer. Jag ska sälja enbart för PAF:s varumärke. I övrigt vill jag inte säga något alls, allt är inte klart. Du får fråga vd Per Laredius.

I förra veckan hoppade Privata Affärers chefredaktör Annika Creutzer av efter oenighet med ledningen för Bonnier Tidskrifter om tidningens inriktning och framtid. Samtidigt förlorade B2B Sales en av sina stjärnsäljare, när Benny Bergenstråhle fick jobbet som chef för Sydsvenskans och Skånemedias Stockholmskontor.

Resumé har utan framgång sökt Per Laredius som är på semester i Vietnam och Haig Daniels som befinner sig på julledighet.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.