Nyheter
Orrefors nya form
Publicerad: 5 februari 2010, 14:19
Designbyrån Neumeister har gjort förpackning och butiksmaterialet till Orrefors nya ungdomssatsning, glasserien YouWe.
UF
Ulrika Fjällborg
– Det här är startskottet för vårt samarbete med Orrefors. Vi vill föryngra och modernisera upplevelsen av varumärket utan att tappa tyngden och traditionen, säger Peter Neumeister, vd.
Glasserien är gjord av en student på Konstfack, Simon Klenell, som vann Orrefors tävling. Förpackningen tar tanken bakom produktdesignen vidare: vi är alla individer som vill uttrycka våra åsikter, men söker samtidigt samhörighet med varandra. Det klassiska uttrycket för det är en rockknapp, badge, där man uttrycker både sin individuella åsikt och visar att man tillhör en grupp. Därför har byrån använt rockknappen som symbol i förpackning och butiksmaterial.
Syftet är att få yngre att köpa Orrefors glas.
– Vi ska dra Orrefors ur vitrinskåpet och in i vardagen, säger Peter Neumeister.
Fakta
Kund: Orrefors
Byrå: Neumeister
Uppdragsgivare: Malin Ljungström
Arbetsgrupp: Peter Neumeister cd, Helene Melander Holm produktionsledare, Mattias Lindstedt designer, Nico Paredes originalare, Tobias Andersson designer