Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Oväntat byråval av H&M

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

Det blir varken en svensk byrå som Lowe Brindfors eller Paradiset DDB eller någon internationell toppbyrå som tar över H&M-uppdraget.I stället heter H&M:s byråval "Röda Rummet".


- Röda Rummet är en parallell till vårt eget designrum som vi kallar för "Vita Rummet". Vi döper nu om vår egen marknadsavdelning till "Röda Rummet", vilket också innebär att vi inte väljer en huvudbyrå över huvudtaget, säger Jörgen Andersson, marknadschef för Hennes & Mauritz.H&Ms byråvalsprocess har pågått i nästan fyra månader, sedan den svenska modejätten oväntat sade upp samarbetet med finska Hasan & Partners efter bara ett års samarbete. Sedan dess har ett femtiotal reklambyråer, både svenska och internationella, hört av sig.- Vi har fått massvis med förfrågningar, men har egentligen inte gått vidare med dem. Istället har vi tagit en time-out, för att internt bestämma oss för vad vi vill och hur vi vill jobba med vår marknadsföring, säger Jörgen Andersson.För några månader sedan antydde Jörgen Andersson också att det helt skulle bli en Stockholmsbyrå som skulle få det internationella modeuppdraget, eftersom H&M:s huvudkontor också ligger i Stockholm.Men nu är valet klart och istället för att gå till en ny reklambyrå, väljer H&M att inte välja någon huvudbyrå alls, utan sköta reklamen själva via sin egen marknadsavdelning.- Vi har pratat med flera som har en viss H&M-anknytning som Bosse Rönnberg, Jocke Jonason och Hans Brindfors och alla har sagt "Vad behöver ni en reklambyrå till egentligen?", som vi själva också resonerade kring. Vi har ju redan en egen produktionsapparat, egna kreatörer, en egen producent i USA och jobbar redan med flera leverantörer som Moonwalk och Silver som vi är nöjda med. - Det vi behöver är att köpa kreativitet och kommunikationslösningar utifrån och det ska vi också göra. Det ger oss flexibilitet och frihet att jobba med vem vi vill och se till att vi får den bästa lösningen för varje disciplin, säger Jörgen Andersson.  Detta kommer att börja gälla på en gång, men synligt i reklamen blir det först hösten 2002.Vilka kreatörer man ska knyta till sig initialt är ännu oklart.- Många har hört av sig och i dags läget utesluter jag inga namn. Nu gäller det för oss att bygga upp ett nätverk av kreatörer som vi har förtroende för.- Det här är på intet sätt en knäpp på näsan åt alla byråer, tvärtom. Det är med stor ödmjukhet vi har beslutat oss för detta och för oss är det ett helt nytt sätt att arbeta på för H&M, säger Jörgen Andersson.

Pia Grahn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.