Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Över 2000 har varslats

Publicerad: 21 januari 2009, 15:45

Under förra året varslades 2 254 personer i reklam- och mediebranschen. Det innebar att närmare fyra procent av de anställda hotats av uppsägning. Ännu har krisen inte slagit lika hårt mot branschen som många befarat – även om mörkertalet är stort.


Ämnen i artikeln:

Lågkonjunktur

Magnus Drougge. Foto: Andreas Elgstrand

2008 inleddes utan någon tydlig konjunkturnedgång. Varslen låg på en ganska låg nivå ända fram till hösten. Men när Lehman Brothers gick i konkurs den 15 september inleddes den globala finanskrisen. För reklam- och mediebranschen har det betytt höga varseltal under årets sista fyra månader.

– Jag är glad att det inte har varit fler smällar än det har varit, än så länge. Vi har sett att man också dragit tillbaka varsel. Varken varsel eller konkurser har kommit i den utsträckning som vi befarade i november, säger Magnus Drougge på Mediafacket.

Runt 65 000 personer arbetar i dag i reklam- och mediebranschen i Sverige. Nära fyra procent av dem har alltså omfattats av varsel under 2008.

Magnus Drougge på Mediafacket ser en risk att anställda går med på lönesänkningar för att behålla jobbet.

– Jag är rädd för att man öppnar för en lågpriskonkurrens. En hyfsat välbetald kreatör som ser som sitt enda alternativ att byta bransch kanske går med på en lönesänkning på 10–20 procent. Men att dumpa priset på arbete har aldrig varit en väg ut ur krisen, säger han.

Läs mer om hur krisen slår mot medie- och reklambranschen i veckans nummer av Resumés papperstidning.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Lågkonjunktur

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.