Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Över 90 anmälningar till Konsumentverket mot Kronfågels kampanj

Publicerad: 25 Oktober 2019, 06:26

Flera kritiska till Kronfågels klimatkampanj, Amazons annonsaffär växer med 44 procent under Q3 och Zuckerbergs får kritik av Twitters vd. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Kronfågel

Tidigare i höstas släppte Kronfågel kampanjen "Gör något enkelt för klimatet" som företaget beskrev som den största kommunikationsinsatsen någonsin. Syftet med kampanjen, som var framtagen av Nord DDB, var att lyfta fram kycklingkötts klimatpåverkan i jämförelse med andra köttprodukter. En del av kommunikationen handlar om att sätta kyckling i relation till exempelvis flyg. Resumé har tidigare rapporterat om kritiken mot kampanjen. Nu rapporterar Expressen att över 90 anmälningar mot kampanjen har kommit in till Konsumentverket.

Amazons annonsaffär växer med 44 procent
E-handelsjätten Amazon växte med 24 procent under Q3 jämfört med samma kvartal i fjol till 70 miljarder dollar i försäljningssiffror. Bolaget bryter inte ut siffrorna för reklam i bokslutet, men siffrorna posten "övrigt" som till en majoritet utgörs av annonsintäkter växte med 44 procent till 3,6 miljoner kronor. Det skriver Venturebeat. Vinsten gick ner med över 25 procent och uppgick till 4,23 dollar per aktie, vilket var lägre än väntade 4,59 dollar.

Zuckerbergs tal får kritik av Twitters vd
Twitters vd Jack Dorsey riktar kritik mot de uttalanden om yttrandefrihet som Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberggav vid ett tal i förra veckan. Här försvarade Zuckerberg bland annat beslutet att inte censurera politiska annonser eller inlägg.Twitter-vd:n anklagar Zuckerberg för "revisionistisk historiesyn", skriver Business Insider.
– Det fanns poänger i det han sa som jag håller med om, men jag tycker att han inte tog upp den viktigare biten. Vi pratar mycket om friheten att uttrycka sig, men vi pratar inte tillräckligt om räckvidd och förstärkning. Och varken räckvidd eller förstärkning togs upp i det talet, påpekade Dorsey.

Han blir global kreativ chef på Droga 5
Droga5 har utsett Neil Heymann till byråns första globala chief creative officer som kommer leda expansionen till nya marknader efter Accenture Interactives köp av byrån tidigare I år. Neil he-man har jobbat på Droga 5 I tio år och blev chief creative officer i maj förra året. Det skriver Campaign.

Coca-Cola sämst i plastklassen
Enligt en färsk uträkning från miljöorganisationen Break Free From Plastic, som jobbar för en platsfri framtid är Coca-Cola det bolag som bidrar till mest plastnedskräpning. Genom 72 000 volontärer I länder samlade organisationen ihop 476 435 enheter plast på gator, I parker och på stränder runtom I världen. För 43 procent av det samlade skräpet gick det att identifiera varumärket (8000 totalt). Inklusive sina undervarumärken stod Coca-Cola för 11,732 enheter plast Nestlé and PepsiCo stod för 4,846 respektive 3,362 enheter, enligt Adweek.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Kronfågel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.