Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

P&G: Gilletteförsäljningen opåverkad av reklamkampanjen

Publicerad: 24 Januari 2019, 06:43

Även om försäljningssiffrorna inte påverkats verkar de flesta amerikaner ha reagerat positivt på Gillettes uppmärksammade kampanj, stora nedskärningar på Buzzfeed och nätjättarna la rekordsummor på amerikansk lobbying. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Procter & GambleGillette

De senaste veckornas stora snackis i reklambranschen har varit Gillettes reklamkampanj "The best a man can be". I kampanjen försöker det Procter & Gamble-ägda varumärket att blåsa nytt liv i den 30 år gamla sloganen "The best a man can get" och samtidigt ta avstånd från toxisk manlighet. Kritiker menar att Gillette genom att vara alldeles för uppfostrande mot sin huvudmålgrupp medan de som hyllat kampanjen menar att Gillette vågat ta ställning och att man positionerat sig väl mot kommande mer progressiva generationer.

Nu säger Jon Moeller, ekonomichef på P&G, att försäljningen av rakhyvlar fortfarande inte påverkats av kampanjen men att den yngre målgrupp man riktade in sig på verkar uppskatta den.

Enligt en undersökning från analysfirman Morning Consult har de flesta amerikaner reagerat positivt på kampanjen och endast 17 procent har reagerat negativt. Veckorna före reklamkampanjen kunde 69 procent av amerikanerna tänka sig att köpa Gilletteprodukter i jämförelse med 65 procent dagarna efter. Båda siffrorna ligger inom normalspannet för Gillette och varumärket har bara det senaste året legat under 65 procent flertalet gånger, det rapporterar The Drum.

Stora nedskärningar på Buzzfeed

Buzzfeed sågs länge som en framgångssaga i den digitala medievärlden. Sajten, grundad av Jonah Peretti, hyllades för sitt sätt att driva trafik via sociala medier och riskkapitalet flödade. I skrivande stund har man fått in cirka 500 miljoner dollar i riskkapital. Sedan dess har utvecklingen varit desto mer dyster.

Nu meddelar Buzzfeed att man säger upp 15 procent, cirka 250 personer, av sin personal. I ett internmejl skriver Peretti själv att man de senaste månaderna sett över kostnadskostymen och att man framöver kommer att satsa på det innehåll som verkligen ger avkastning, det skriver Techcrunch.

Häromdagen meddelade även Verizon Media Group, tidigare Oath, att man skulle säga upp 800 personer världen över.

Uniqlo inleder samarbete med svenska OS-truppen

Under morgonen annonserade Uniqlo att varumärket är ny officiell klädsponsor till Sveriges OS-trupp. Uniqlo tar därmed över sponsorskapet från konkurrenten H&M. Samarbetet omfattar alla svenska spelare och ledare som kommer att utrustas med kläder och andra produkter de kommande fyra åren, inklusive de olympiska och paralympiska spelen 2020 och vinterspelen i Peking 2022.

Google, Facebook och Amazon spenderade rekordsummor på lobbying

De amerikanska nätjättarna är kända för sin omfattande lobbyverksamhet. Lobbyingen har i främsta hand riktat in sig på att motverka nya regleringar kring datahantering, exempelvis den pågående copywright-regleringen inom EU.

Nu kommer siffror som visar exakt hur mycket Google, Facebook och Amazon förra året la på sin lobbyverksamhet. Totalt spenderade de tre 48 miljoner dollar, en ökning med 13 procent i jämförelse med 2017, det rapporterar Recode. Mest spenderade Google (21,2 miljoner dollar) följt av Amazon (14,2) och Facebook (12,6).

Nudelvarumärke ber om ursäkt för whitewashing

Det japanska nudelvarumärket Nissin bad under gårdagen om ursäkt till den japansk-haitiska tennisspelaren Naomi Osaka. Anledningen är att Nissin i en animerad reklamfilm avbildade Naomi Osaka som långt mycket mer ljushyad än vad hon egentligen är. Osaka, Japans högst rankade tennisspelare någonsin, har tidigare riktat kritik mot sina landsmäns smala syn på skönhet.

– Vi inser att vi gjort ett misstag och kommer att rikta ännu mer uppmärksamhet åt mångfaldsfrågan framöver, säger en talesperson för Nissin i ett uttalande.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Procter & GambleGillette

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.