Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

På jakt efter reklammodeller

Publicerad: 28 oktober 2009, 08:28

Nu tar ”documercials” plats i tv-reklamen. När Kia lanserar nya bilmodellen Venga i början på nästa år ska de göra det i samarbete med klädkedjan Brother & Sisters. Men först ska de göra en miniserie om jakten på kampanjens modeller bland vanligt folk.


Ämnen i artikeln:

KiaBrothers

Här är juryn som ihop med Stockholmsgruppen letar modeller till Kia/ Brother & Sisters-kampanjen: Pamela Bellafesta, kreativ modechef på KING, Jonas Hallberg, stylist, Hans Bylund, Berntzon Bylund, Martina Bonnier, modechef Damernas Värld.

I dag, onsdag, börjar Kia och Brother & Sisters den gemensamma jakten på de fyra personer som ska medverka i deras reklamfilmer och annonser i början på nästa år.

Två kvinnor och två män ska gallras ut som slutmedverkande i de filmer på temat ”Kia vs Brothers” och ”Kia vs Sisters” som ska gå i samband med lanseringen av nya bilmodellen Venga i början av 2010.
Men först ska vägen fram till reklamfilmerna beskrivas – också det i en serie filmer.

– Före själva kampanjen gör vi en miniserie i sex delar, som syftar till att bygga upp en story runt kampanjen. Där ska vi skildra processen, med uttagning av modeller, inspelningen av kampanjfilmen med mera. Det är något av en ”documercial”, säger Joachim Berntzon på BerntzonBylund som svarar för lanseringen.

Maria Berglund, marknadschef på Kia Sverige, säger att de vill göra reklam som är mer involverande.
– Vi har tidigare samarbetat med Stockholm Fashion Week, och nu fortsätter vi på mode och designtemat. Och det passade väldigt bra att göra detta tillsammans med Brothers & Sisters. De har en bredd över hela landet, och betonar mode kombinerat med folklighet, säger Maria Berglund.

Men samarbetet omfattar också KING och Damernas Värld. Från i dag uppmanas amatörmodeller att söka som medverkande till Kia/ Brother & Sisters-kampanjen. Slutgallringen ska sedan skötas av Stockholmsgruppen.
Kia är ett av de tydligaste undantagen i Bil-Sverige i dag, och årets försäljning överträffar alla prognoser.
– Huvudsyftet med kampanjen är naturligtvis att sälja bilar. Men vi vill göra det på ett lite annorlunda sätt. Vi har valt att sticka ut lite med vår kommunikation, säger Maria Berglund, på Kia Sverige.

Documercialfilmerna ska gå i vecka 3 nästa år. Och lanseringskampanjen startar i februari. Men modelljakten tar alltså fart redan i dag.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

KiaBrothers

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.