Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag20.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

”På ön släpper många ner garden och glömmer att de är fiender”

Publicerad: 28 juni 2019, 22:43

Garbergs Mehrnaz Bejne och Joakim Landin, Pools Arvid Axland och Klas Lusth på Perfect Fools.

Inför politikerveckan i Visby tar Resumé rygg på ett antal kunskapstörstande marknadsförare och en fråga dröjer sig kvar: Vad har egentligen en reklamare att göra i Almedalen?


Ämnen i artikeln:

Almedalen

2019 är året då många partier, företag och organisationer dragit ner på sin närvaro under Almedalsveckan i Visby. Liksom för två år sedan blir det inget tal från statsminister Stefan Löfven. Flera minister- och partiledarkollegor följer hans exempel. Antalet evenemang blivit 750 färre i år (3581) jämfört med valåret 2018 (4331) vilket var en rekordnotering.

Samtidigt hart flera byråer som har skalat upp sin närvaro i Visby där Prime kanske är det tydligaste exemplet med Campus Almedalen där man fyller fyra dagar med samtal mellan aktörer i offentlig sektor, näringsliv, ideell sektor och universitets- och högskolevärlden.

Pools grundare och strateg Arvid Axland åker till Almedalen för att föreläsa, lyssna på seminarier och förhoppningsvis prata med intressanta människor. Kalendern är än så länge luftig, men han tror det bara är en tidsfråga innan den är fullproppad.

Vad har en reklamare att göra i Almedalen?
– Allting flyter ihop. Samhällsutveckling och företagande. Reklam och politiska budskap. Det behöver man förstå för att göra bra marknadskommunikation.

Arvid Axland kan inte sätta fingret på om han lärt sig något i Almedalen som han inte skulle kunna förvärva någon annanstans. När han i nyligen tog beslutet att åka dit handlade det om att förstå Sverige, samtiden och samhällsdebatten.

– Det var inte alls självklart att åka. Jag bestämde mig i förrgår. Man kan fundera på om det inte ger större insikter och idéer att besöka sammanhang med mer mångfald och oväntade möten, till exempel Järvaveckan, för att ta ett närliggande fenomen. Eller sätta sig själv i skogen på en stubbe långt bort från folk och reflektera. Jag hade allvarliga planer på det tills jag fick uppdrag i Almedalen, plus drabbades av en släng av FOMO.

Som marknadsförare, vilket mindset ska man åka över med?
– Intressant att observera vilka budskap och aktiviteter som flyger i det enorma bruset. Sen är det bra tillfälle att diskutera samhällsfrågor över gränser. Mellan företag, politiken, offentlig sektor och konkurrenter. På ön släpper många ner garden och glömmer att de är fiender. Gäller även byråer emellan. Jag sov hos en konkurrent förra året.

Din bok "Jakten på känslan" hade undertiteln "konsten att skapa meningsfulla upplevelser". Hur meningsfullt är majoriteten av Almedalen som upplevelse sett?
– På sätt och vis är Almedalen den ultimata yttringen av god demokrati och samarbete. Att gå fram och prata med en minister eller företagsledare och förmedla sina tankar på ett mingel är enkelt, avståndet mellan makthavare och medborgare kanske aldrig blir mindre än så här. Det känns meningsfullt. Å andra sidan kan det te sig rätt ytligt och likriktat. Det känns som att alla är medelålders människor uppvuxna på Södermalm som gillar samma sorts rosévin och resonerar ungefär lika.

Vad tror du kommer prägla årets Almedalsvecka?
– Det är långt till nästa val vilket borde innebära ett mindre ängsligt läge och större långsiktighet. Jag tror vi får se kraftfulla utspel kring hållbarhet från både politiken och näringslivet.

Perfect Fools creative director Klas Lusth är i Almedalen för kunderna, men också för att få inspiration. Han ser en stor möjlighet i att diskutera med personer utanför den bubbla som branschen kan vara.

– Den ofrivilliga motionen av att ha gått fram och tillbaka i Visbys branta kullerstensbackar är dessutom en bonus. Diverse reklamevent och dess föreläsningar kan absolut vara givande, men där får du inte debatter och insikter kring samhällsfrågor med ett perspektiv utanför vår lilla bubbla. För visst är det så att det vi gör i kommunikation ska skapa reaktioner i samhället, vara en del av dess debatter och kanske till och med göra det lite bättre.

Har du exempel på lärdomar du har fått i Almedalen som du inte fått någon annanstans?
– Svårt att konkretisera. Det är några dagar fullt av intryck från paneler, föreläsningar och debatter med massa skarpa människor från näringslivet, intresseorganisationer och politiker som sällan möts annars.

Vad tror du att man kommer att minnas från veckan?
– Jag tror vi kommer se en Greta-effekt. Stort fokus på miljöfrågor och csr. Ett politiskt mellanår ger näringslivet ett större utrymme för att visa vad deras ansvar är. Hoppas på mindre stora ord och mer fokus på konkret handling.

Reklambyrån Garbergs har tidigare drivit G-klubben. Ett initiativ som byrån genomförde illsammans med Gather för att i upplevelseform försöka hitta möjliga lösningar på samhällsproblem tillsammans med omkring 150 gäster. Liksom många andra har byrån dragit ner på engagemanget under 2019 och arrangerar varken, seminarier, events eller nattklubbar. Garbergs kommer dock ha ett antal medarbetare på plats, bland annat koncern-vd:n Joakim Landin.

Vad har ni fått ut av att närvara tidigare år?
– Vi har bjudit in till samtal och upplevelser kring varumärkens roll i samhällsutvecklingen. Vi har lärt oss massor genom alla möten och diskussioner med massa smartskallar.

Varför ska man som reklambyrå åka till Almedalen?
– För dom som är intresserade av samhällsutveckling i sitt värv är Almedalen en relevant plats att utvecklas på.

Har det gjort någon skillnad för er affär eller är det andra avsikter man ska ha när man åker dit?
– Då vårt samhällsengagemang är en del av vår kompetens och vårt erbjudande så är det i högsta grad av affärsmässiga skäl vi engagerar oss i Almedalen. Men vi är inte där för att prospektera, avslutar Joakim Landin.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Almedalen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.