Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Pål Marius Jebsen

Publicerad: 29 oktober 2009, 10:27

Pål Marius Jebsen, partner på JKL, har du blivit riddare i Norge?


Ämnen i artikeln:

JKL

Pål Marius Jebsen

Bär du rustning på jobbet nu?
– Nej, absolut inte. Det ingår inte i attiraljerna man får. Man får en fysisk ordensmedalj som ska bäras till frack och så får man en speciell pin att ha i knapphålet.

Att ha till vardags?
– Ja.

Riddare av Norge … Hur känns det?
– Jag är riddare av 1:a klass av ”Den Kongelige Norske Fortjenesteorden”. Det känns jättebra. Det känns speciellt att någon från vår bransch tilldelas en sådan uppmärksamhet. Vi i kommuniktionsbranschen brukar ju alltid stå ett steg bakom våra kunder, och nästan bakom gardinen när våra kunder får ta åt sig äran. Men denna gången är det jag som får ta emot den och det tycker jag är bra.

Riddare känns lite gammaldags, nästan sagolikt. Varför dubbar man folk till riddare nu för tiden?
– Det vet jag inte. Det är väl en väletablerad rangordning för att uppmärksamma goda förtjänster. I slutändan av den här orden kan man få storkorset. Då måste man vara statsöverhuvud. Så det kan jag aldrig få. Men jag är mer än nöjd med den här uppmärksamheten.

Vad har just du gjort för modiga hjältedåd i Norges tjänst?
– Jag har under 25 år jobbat mycket för att främja de norsk­svenska relationerna i svensk politik och svenskt näringsliv. Jag sitter i Norsksvenska handels­kammaren. Jag har också haft många norska klienter som jag har hjälpt genom åren.

Kämpat mot drakar och räddat prinsessor, då. Är det inte det riddare gör?
– Nej, det har jag inte. Men jag har räddat en del kunder genom åren i olika situationer.

Och vilken ”kundlig” prinsessa ska du rädda härnäst?
– Ha, ha, ha. Jag har inga planer på att rädda några prinsessor.

Vilken alldeles vanlig kund ska du rädda härnäst då?

– Det får tiden utvisa.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

JKL

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.