Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Pan Vision Publishing får bakläxa av Skatteverket

Publicerad: 6 december 2007, 11:50

PAN Vision Publishing i Stockholm har fått underkänt av Skatteverket för avdrag på cirka 60 000 kronor 2006 för en konferensresa till Rom. Företaget får också bakläxa på en avsättning på 345 000 kronor för en konferens med besök på musikalen Mamma Mia.


PAN Vision Publishing motiverade resan till Rom med att de inblandade, två personer från företaget och en från Paramount och en person från Scanbox, skulle studera ett koncept där tidningar såldes ihop med dvd-skivor.

”Syftet med resan var affärsrelaterat. Förutsättningar för gemensam säljkår mellan bolagen Pan Vision Publishing AB, Paramount och Scanbox var ämnat för konferensresan. Den tilltänkta säljkåren och marknadsföringsupplägget skulle också potentiellt omfatta olika typer av kombinerad förpackning, där till exempel tidningar säljs med en inkluderad DVD och även särskilt utformade försäljningsställen, kiosker. Vid tidpunkten för resan var detta vanligt i Italien, vilket bidrog till att resan förlades till Rom”, skriver PAN Vision Publishing i en kommentar till Skatteverket.

Enligt Skatteverket fanns samma koncept betydligt närmare, i Stockholm, vilket nu gjort att Skatteverket beslutat att höja bolagets inkomst av näringsverksamhet med 59 536 kronor.

Skatteverket har också gett företaget bakläxa på 343 500 kronor som PAN Vision Publishing avsatte 2005. Pengarna skulle gå till en konferens med besök på musikalen Mamma Mia under 2006.
I beslutet skriver Skatteverket.
”Uppskattade kostnader för konferenser som beräknas äga rum under räkenskapsår 2006 utgör löpande driftskostnader som ska bokförs i den takt de uppkommer.”

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.