Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Pangea design bakom Tillväxtverkets design

Publicerad: 4 juni 2009, 13:35

Nutek och Glesbygdsverket har blivit Tillväxtverket. Bakom den nya grafiska profilen står Pangea design.


Ämnen i artikeln:

Tillväxtverket

De tidigare logotyperna och den nya

Tillsammans med medarbetare på tidigare Nutek har Pangea design arbetat fram den nya grafiska profilen till Tillväxtverket.

Enligt Michelle Aggeborg, projektledare på Pangea design, handlade mycket om att framställa Tillväxtverket som en offensiv myndighet.
– Tillväxtverket vill inte uppfattas som en svår, stor ogenomtränglig myndighet utan som en proaktiv, enkel och kompetent myndighet som är tillgänglig och lyhörd.

Pangea design har tagit fram en logotyp i form av en ordbild, typsnitt, en färgpalett och även ett grafiskt element i form av en serie plustecken.
– Identiteten är framtagen för en myndighet som ska främja tillväxt så att använda ett vanligt plustecken men i en rytmisk och konsekvent upprepning kändes logiskt samt att det behövdes ett extra element till övriga element som ingår i identiteten, säger Kent Nyberg, ansvarig designer, i en kommentar.

Pangea design har tidigare i år även vunnit uppdragen att ta fram identiteter åt bland annat Diskrimineringsombudsmannen, Stor Stockholms brandförsvar och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Tillväxtverket

Pangea design
Arbetsgrupp:
Projektledare Michelle Aggeborg
Designer Kent Nyberg
Produktionsledare Helena Hassel
Originalare Göran Söderström

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Tillväxtverket

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.