Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Panik över allt du missat i sommar? Här är de viktigaste händelserna

Publicerad: 15 augusti 2022, 10:55

Dags att rivstarta semesterhjärnan?

Foto: Getty Images / Aleksandar Nakic

Den här veckan är många tillbaka på jobbet efter en välbehövlig semester. Har du varit ordentligt bortkopplad (vilket vi hoppas), kan det vara dags att uppdatera dig med vilka som var de viktigaste händelserna i kommunikationsbranschen under sommarmånaderna.


Ämnen i artikeln:

NyheterSommarPolitisk kommunikationLågkonjunkturSASArlandaInfluencerInfluencer marketingTechIkeaReklamcupenSJAmnesty

Politisk kommunikation i fokus

Lista: Så har partierna resonerat i valet av byrå för valkampanjerna
Mjuk nationalism präglar politiska slogans 2022: ”Tio varianter av samma fras”
Vänsterpartiet bryter trenden – använder sig av influencers inför valet
Här är 10 svenska polfluencers – och så påverkar de i samhällsfrågor
Experter: Politisk kommunikation präglas av rädsla – då ryker influencer-kampanjerna
Vi försöker sälja dold politisk reklam via influencers – så många nappar: ”Lätta pengar”
Därför kan attackerna öka i valrörelsen – experter varnar för strategin: ”Kan lika gärna slå fel”
Slutspurt inför valet – S om strategin bakom kampanjen: ”Vill möta nyfikenheten”
Sverigedemokraterna satsar på ”Tiktok”-format för kampanjfilmerna 

Skyhög inflation och lågkonjunktur att vänta – så anpassar sig branschen

Marknadschefernas misstag förra lågkonjunkturen – så bör annonsörerna agera nu
Byråledarna öppnar för prishöjning: ”Tagna på sängen av inflationen”
19 byråer: Så anpassar vi priserna efter inflationen
Så dåliga är byråerna på att öka priser i takt med inflationen – experten avslöjar knepet som kan öka lönsamheten
Så hanterar svenska storannonsörer inflationen: ”Ett utmärkt läge att gasa”

SAS och kaoset på Arlanda

Kaoset på Arlanda – därför fungerar inte Swedavias krishantering: ”Gör det värsta de kan göra”
SAS vs piloterna – därför har båda förlorat kommunikationskriget: ”Som en storm i Riddarhuset”  

Nya utmaningar för influencers – men investeringarna växer

Rapport: Influencer marketing har tredubblats sedan 2016 – förväntas växa till 1,5 miljarder i år
Chef bemöter kritiken efter förändringarna: ”Instagram kommer bli mer videobaserad”
Algoritmförändringarna som skakar om kreatörsvärlden – otur eller bara en kortsiktig strategi?
Svårt för influencers i nya sociala medier-landskapet
Podd: Är influencers guldålder över?
9 av 10 influencers har fått irrelevanta förslag till samarbeten 

Varsel hos techbolag och e-handlare

Sparpaket på Daniel Wellington och Na-kd – är det sagan om influencerstrategins död?
Så drabbas marknadsavdelningarna hos e-handlare och techbolag som varslar
Sparpaket hos ännu en e-handlare – Nelly skär ned
Margaux Dietz varumärke läggs ned

Annonsbedrägerierna

Vi bygger en aggressiv annonsbot och släpper lös den på Google – så funkar bedrägerierna inifrån
Vi tar jobb som frilansklickare – bedragarnas system för att komma runt botblockerare
Så många miljarder försvinner i ad fraud varje år i Sverige – och så gör du för att rädda dina pengar
Adfraudgurun uppmanar svenska annonsörer att skrota programmatic: ”Ni behöver inte tro mig – testa själva”
Så vill branschorganisationerna stävja ad fraud
Martin Krona: Den som vet priset på allt men värdet av inget är den sämsta köparen

VM i reklam – Cannes Lions

Resumé sammanställer alla grand prix-vinnarna i Cannes: Här är världens bästa reklam
Vann grand prix i Cannes men ratades i Månadens kampanj – därför bedöms bidrag olika
Oväntade supersuccén för McCann – ”Eat a Swede” vinner grand prix i Cannes Lions
Succéregissören Daniel Hallberg om ”Eat a Swede”-filmen: ”Ett lekfullt kaos”
Svenska jurymedlemmarna: Mindre snack och mer verkstad i årets Cannes-bidrag

Ikea mot strömmen – öppnar varuhus mitt i city

Här öppnar Ikea mitt i smeten: ”Vi ville ge ett nytt intryck av varumärket” 

Reklamcupen

Här är alla bidrag från DN Reklamcupen
Därför ligger Nord DDB bakom en tredjedel av bidragen i Reklamcupen: ”En klassisk tryckt annons är väldigt likt en meme”
Systembolagets ”misslyckade” annons fick nytt liv på sociala medier

Konflikten mellan SJ och Group M

Storbråk efter kritisk krönika – SJ hotade om att utesluta Group M ur upphandlingen: ”Aldrig upplevt nåt liknande”

Kritiken mot Amnesty

Experter om Amnestys agerande: ”Ger starkt underlag till ryska aktörer”

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.